Gisteravond leidde Max Verstappen van start tot finish in Canada en pakte zo de honderdste overwinning in de Formule 1 voor Red Bull Racing. De Nederlander domineerde niet alleen in de race, maar was ook op de regenachtige zaterdag duidelijk de snelste, waardoor de anderen enkel voor de tweede plek lijken te kunnen vechten. Achter Verstappen lijken Sergio Pérez, Fernando Alonso, en de beide coureurs van Ferrari en Mercedes aan elkaar gewaagd te zijn. Genoeg dus om over na te praten in de nabeschouwing met redacteur Stephan Koolschijn.
Max Verstappen is op gelijke hoogte gekomen met Ayrton Senna met 41 overwinningen. Vind je dat hij al echt tot de grootheden van de sport gerekend mag worden?
‘Ja absoluut, maar dat was hij wat mij betreft ook voor dit weekend al. Dat hij op gelijke hoogte is gekomen met Senna is mooi, maar het zegt mij verder weinig. Ik hou zelf niet zo van die vergelijkingen met andere grootheden. Senna en Michael Schumacher bijvoorbeeld reden in een hele andere tijd met andere regels, andere auto’s, minder races, enzovoort. De statistieken zeggen me daarom vrij weinig.’
‘Wat Verstappen op de baan laat zien, zegt me daarentegen veel meer. Hij heeft in het verleden al veelvuldig prestaties van de buitencategorie geleverd en dat doet hij ook dit jaar weer. Met name in Miami en Monaco was het uitzonderlijke talent van Verstappen goed zichtbaar. Zijn bandenmanagement in beide races was van een buitengewoon hoog niveau en dan is daar nog die bizarre poleronde in de straten van Monaco. Dit zijn slechts enkele van vele momenten waarop Verstappen laat zien tot de allerbesten van de sport te behoren.’
Verveel je je nog niet met die Verstappen-dominantie?
‘Het is natuurlijk fantastisch om te zien dat een Nederlandse coureur zo succesvol is in de Formule 1, maar ik kan niet ontkennen dat de spanning er wel een beetje vanaf is. En Verstappen lijkt dit zelf haast ook zo te ervaren. Ik heb zelden zo’n ontspannen reactie gehoord van een coureur die zichzelf bijna elimineerde. Er staat momenteel geen enkele druk op Verstappen en voor mij is het momenteel niet de vraag of Verstappen gaat winnen, maar eerder met hoeveel voorsprong hij dat doet. Als Formule 1-liefhebber zou ik het toejuichen als Mercedes, Ferrari of Aston Martin het gevecht kan aangaan met de Nederlander.’
Sergio Pérez eindigde voor de derde race op rij niet op het podium. Denk je dat hij zich zorgen moet maken om zijn stoeltje, of dat hij nog voldoende krediet heeft bij Red Bull?
‘Ik denk dat hij nog wel enig krediet heeft. Hij heeft de afgelopen jaren ook een aantal mooie dingen laten zien en hij doet over het algemeen wat een tweede coureur moet doen. Maar zijn optredens tijdens de afgelopen raceweekenden zijn wel dramatisch te noemen en dat in een bolide die dit seizoen superieur blijkt te zijn. Nee, ik denk niet dat Pérez zich op dit moment zorgen hoeft te maken, maar hij kan zich ook niet te veel van dit soort fratsen meer veroorloven. Als hij niet snel terugkeert naar de vorm waarmee hij aan het seizoen begon, dan zal het geduld van Red Bull Racing wel eens op kunnen raken.’
De onderlinge verschillen waren in Canada kleiner dan in eerdere races. Verwacht je nog serieuze spanning voor de zeges later dit seizoen?
‘Dat vind ik een hele lastige vraag. Het verschil was met een kleine tien seconden nog steeds redelijk groot en daarnaast gaf Christian Horner na afloop toe dat er nog wel wat meer in het vat zat. Daarnaast hebben teams als Ferrari en Mercedes ook al meerdere updates geïntroduceerd en in Barcelona was het gat met Red Bull nog steeds onverminderd groot. Het team van Verstappen zal zelf ook nog wel wat updates op de RB19 aanbrengen, dus ik verwacht eigenlijk niet dat de concurrentie het gat dit jaar nog kan dichten. Dit betekent overigens niet dat ik verwacht dat Red Bull alle races gaat winnen. Ook Red Bull kan in een weekend een keer de plank misslaan. Kijk bijvoorbeeld maar naar Brazilië 2022.'
Alexander Albon maakte grote indruk met een zevende plek. Vind je dat hij een herkansing bij een topteam verdient?
‘Albon heeft een uitstekende race gereden en daarvoor verdient hij alle lof, maar daarmee verdient hij zeker nog geen nieuwe kans bij een topteam. Niet dat ik het hem niet gun, maar wil hij een kans maken op een stoeltje bij Ferrari, Mercedes of misschien weer bij Red Bull, dan zal hij nog een stuk meer van dit soort races nodig hebben. Met één goede en opvallende prestatie zal hij de ogen van de topteams namelijk niet op zich gericht krijgen. De lay-out van het Circuit Gilles Villeneuve speelde Albon daarnaast ook wel in de kaart. De Williams-bolide beschikt over een prima topsnelheid en daardoor kon hij de concurrentie vrij eenvoudig achter zich houden, dus het is maar zeer de vraag of er meer van zulke prestaties zullen volgen in het restant van het seizoen.’
Nyck de Vries maakte niet voor het eerst een belabberd weekend mee. Is hij ertoe in staat om zich nog te herpakken?
‘Het Circuit Gilles Villeneuve was opnieuw een circuit waarop hij nog niet eerder had gereden en het rommelige weekend in Canada hielp natuurlijk ook niet mee. De Vries lijkt het vooral moeilijk te hebben op circuits waar hij nog nooit of slechts weinig heeft gereden. In Monaco en Spanje, circuits die hij goed kent, zat er toch duidelijk een stijgende lijn in zijn prestaties. De komende races worden weer verreden op circuits die hij goed kent, dus ik verwacht dat De Vries daar beter voor de dag komt. Dat gezegd hebbende denk ik dat De Vries sowieso wel een tandje bij moet zetten, want tot nu toe heeft hij het Tsunoda nog nauwelijks lastig kunnen maken en naar dat niveau moet hij toch wel snel toewerken.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties