Sergio Pérez erkent dat het ontzettend moeilijk is om de teamgenoot te zijn van Max Verstappen. De Mexicaan heeft dit jaar wel gevonden wat hem gaat helpen in de strijd om de titel. De 33-jarige maakte hoge pieken en diepe dalen mee betreffende het omgaan met de auto, maar nu weet hij precies hoe hij met de Red Bull Racing-bolide moet racen en vooral hoe hij zijn banden moet onderhouden.
Het 2022-seizoen was niet mals voor Pérez. De Mexicaan leek de P2 in het kampioenschap binnen te kunnen hengelen, maar uiteindelijk ging Charles Leclerc ermee vandoor. Gedurende het seizoen moest de coureur uit Guadalajara veel worstelen met de RB18, die Verstappen iets meer lag. Het verschil was dan ook groot: de Nederlander won vijftien races, Pérez twee. Op dit punt in het 2023-seizoen spelen Verstappen en Pérez quitte, ze hebben allebei twee overwinningen geboekt. 'Teamgenoot zijn van Max is niet makkelijk', begint Pérez bij Motorsport.com. 'Hij levert de hele tijd en hij wint de hele tijd', gaat hij verder.
'We hebben in het verleden gezien dat het niet makkelijk is voor een teamgenoot om dat te overleven. Ik geloofde in mezelf en ik moest heel diep graven om het concept van de auto te begrijpen en te verzekeren dat ik de juiste gereedschappen op de juiste plekken had om mee te doen in het gevecht', legt Pérez uit. In 2022 vond de Mexicaan het vooral moeilijk om de banden goed te managen. 'Ik denk dat dat één van mijn zwaktes was', zegt de 33-jarige. 'Tijdens de winter heb ik gezeten met mijn engineers om het te bespreken. Ik was best teleurgesteld met het resultaat (van 2022, red.). Ik denk dat we veel dingen konden begrijpen en dat we dat nu veel beter doen.'
Pérez moest opnieuw cursus bandenmanagement volgen bij Red Bull
Hoewel Pérez in het verleden de reputatie had een van de beste coureurs te zijn op het gebied van bandenonderhoud, zegt hij dat die vaardigheden niet gemakkelijk overdraagbaar waren op het concept van de Red Bull-auto. 'Toen ik bij Red Bull kwam, is de manier waarop je voor de banden zorgt bij de teams heel anders', zegt hij. 'Dus ik moest veel leren over hoe je de banden moet onderhouden in een Red Bull-auto. Ik denk dat ik in mijn eerste jaar tegen het einde van het jaar beter werd. Maar door de reglementswijziging kon ik ze niet goed onderhouden.'
Pérez heeft het gevoel dat zijn bandenmanagement nu veel beter is. 'Ik voel me nu veel meer een Red Bull-coureur. Er moet nog meer komen, meer en meer in dat opzicht om meer een Red Bull-coureur te worden, en de manier om met de Red Bull-auto te rijden. Ik denk dat als je eenmaal echt gevestigd bent in een team, en je het concept van een auto begrijpt, je het maximale eruit kunt halen. Dat komt alleen met de tijd, en hoe meer tijd je met een team doorbrengt, hoe beter', aldus Pérez.
Verstappen uitgesproken favoriet om de GP van Miami te winnen! Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties