Na een half seizoen steekt Verstappen qua cijfer ver boven de rest uit Formule 1
Formule 1

Na een half seizoen steekt Verstappen qua cijfer ver boven de rest uit

Na een half seizoen steekt Verstappen qua cijfer ver boven de rest uit

De helft van het seizoen zit er inmiddels op. Dat biedt een mooie mogelijkheid om terug te kijken op wat we tot nu toe gezien hebben, welke coureurs er uitblonken in de eerste seizoenshelft, en wie er tegengevallen zijn. De redacteuren van F1Maximaal.nl geven na elke Grand Prix een rapportcijfer aan elke coureur. Nu we de Grand Prix van Groot-Brittannië achter de rug hebben, maken we de tussenbalans op.

1. Verstappen: leider in het klassement - 9,0

Met een 9,0 staat Max Verstappen zowel in het Formule 1-klassement als in het tussentijdse check-inmoment bovenaan. Dit cijfer komt tot stand door consistent sterke optredens aan het begin van het seizoen, met een 9,9 in Bahrein en China, en een 9,8 voor een uitmuntende wedstrijd in Japan. Zijn recentere races waren wat zwakker dan zijn sterke beginfase - in Monaco sleepte hij slechts een 7,6 binnen en ook in Oostenrijk, doorgaans een van zijn betere circuits, moest hij genoegen nemen met een 7,5. Dit was tevens zijn zwakste Grand Prix van het jaar.

2. Norris' opmars bij McLaren - 8,2

Met een flinke afstand richting de rest van het veld vinden we Lando Norris, inmiddels de nummer twee in het coureursklassement. Met een 6,9 en een 6,1 begon McLaren, en daarmee ook Norris, het jaar zwak. Nu het team de auto wat beter begrijpt, komen de resultaten: een 9,1 in China, een 9,1 in Miami (Norris' eerste zege) en een 9,3 in Emilia-Romagna tillen zijn gemiddelde boven een 8. Op Verstappen na steekt hij met kop en schouders boven zijn collega's uit.

3. Sainz de betere van twee Ferrari-coureurs - 7,5

Op het circuit lijkt het er zeker niet altijd op, maar over de gehele breedte van de eerste seizoenshelft is Sainz de betere Ferrari-coureur. Vooral in de eerste Grands Prix was de Spanjaard ijzersterk. Hij begon het jaar goed in Bahrein (9,1), viel natuurlijk uit in Saoedi-Arabië, waar Oliver Bearman overigens een 9,3 scoorde, en nam in Australië weer plaats in de bolide. Daar scoorde hij met zijn zege een 9,9, gevolgd door een 8,6 in Japan. De afgelopen Grands Prix zakte zijn vorm wat in, met een dieptepunt in Canada (4,6), maar nog steeds doet hij het goed.

4. Piastri in de schaduw van Norris - 7,5

Omdat Norris zo'n waanzinnig seizoen aan het draaien is, zou je bijna vergeten dat teamgenoot Oscar Piastri, 23 jaar jong, het ook lang niet slecht doet. Als een van de consistentere coureurs van de grid heeft hij niet onder een 6,1 gescoord (China) en heeft hij uitschieters naar een 9,4 (Monaco). Op lastige circuits presteert hij uitstekend, en het is dan ook zeker interessant om te zien wat hij ons in de tweede seizoenshelft gaat geven.

5. Hülkenberg goud waard voor Haas - 7,4

Misschien wel dé verrassing van 2024 is Nico Hülkenberg. Hij weet vaker wél dan niet alles uit een middelmatige Haas te halen, waar teamgenoot Kevin Magnussen een accurater voorbeeld geeft van hoe traag het materiaal eigenlijk is. Op zaterdag is The Hulk razendsnel, en in de afgelopen Grand Prix-weekenden heeft hij er zelfs een gewoonte van gemaakt om punten binnen te slepen voor zijn team. Groot-Brittannië was de kers op de taart voor de Duitser, hij scoorde er een 9,1.

6. Leclerc scoort de enige 10, maar kan vaak ook veel beter - 7,3

Charles Leclerc is de enige coureur die van het F1Maximaal.nl-panel dit jaar een perfecte 10 gekregen heeft. Des te verrassender is het dat hij in de ranglijst op de zesde plaats staat. Zijn vorm was aan het begin van het jaar goed, maar schommelt de laatste weken enorm. Redelijk in lijn met de prestaties van Ferrari was Canada (5,1) zeer mager, Spanje met een 7,5 weer een stuk beter, maar kon hij in Oostenrijk (4,6) en Groot-Brittannië (3,6) absoluut geen potten breken. Hij moet nu uit deze nosedive zien te komen.

7. Russell toont consistentie in een soms pittige Mercedes - 7,1

Als de Mercedes niet goed afgesteld is, zoals het geval was in Australië en Miami, is de auto ook in de handen van Russell weinig waard. Heeft Mercedes haar zaakjes op orde, zoals in de afgelopen Grands Prix, dan zie je dat de cijfers van de jonge Engelsman omhoogschieten. Met een 8,7 in Oostenrijk en een 7,6 in Groot-Brittannië, waar hij een ongelukkige uitvalbeurt ervoer, lijkt het erop dat we in de tweede seizoenshelft meer mogen verwachten van deze coureur.

8. Is Hamilton terug? - 6,8

Wie had gedacht dat de grote Hamilton met een gemiddelde lager dan een 7 de tweede seizoenshelft in zou gaan? Kijkend naar zijn eerste wedstrijden de meesten, want Australië (5,3) en China (5,4) waren niet om aan te zien. Vanaf Canada heeft de zevenvoudig wereldkampioen echter niet lager gescoord dan een 7,3, met een 9,5 als toppunt voor zijn overwinning in zijn thuisland. Dat hij desondanks niet boven de 7 uitkomt, zegt veel over hoe matig hij het jaar gestart is.

9. Er zat zó veel in de tank bij Tsunoda - 6,4

Waar Mercedes sterker aan het worden is, zijn de Racing Bulls alleen maar zwakker aan het worden. Dat komt duidelijk terug in de resultaten van Yuki Tsunoda, die aan het begin van het jaar de circuits in vuur en vlam zette. Een 8,6 in Australië, een 8,3 in Japan, een 8,6 in Monaco - het kon niet op. Twee matige eerste races en vier zeer matige optredens in Canada, Spanje, Oostenrijk en Groot-Brittannië hebben de Japanner teruggezet in het middenveld. Slecht is een negende plek voor een Racing Bull-coureur echter zeker niet.

10. Schommelende Alonso houdt Aston Martin overeind - 6,3

Dat Fernando Alonso kan racen weten we. Uit zijn cijfers kunnen we dan ook vooral opmaken dat Aston Martin de helft van de tijd maar wat doet. De cijfers van de Spanjaard schieten van een 8,9 (China) naar een 3 (Emilia-Romagna), terug naar een 7 (Canada), om in Oostenrijk een 4 te scoren. Een goede eerste seizoenshelft houdt hem en Aston Martin aardig op de been, maar fijn vindt de tweevoudig wereldkampioen het vast niet dat consistentie totaal ontbreekt bij zijn renstal.

11. Gasly haalt veel uit ondermaats materiaal - 6,0

Alpine had tot Monaco een draak van het seizoen. De waarschuwingsschoten van het begin van het jaar bleken gegrond: de auto was niet vooruit te branden, waardoor Pierre Gasly, de betere van de twee Alpine-heren, tot Monaco niet boven een 5,9 uitkwam. Vanaf zijn 8,4 in het vorstendom is het gestaag beter gegaan, waardoor hij toch nog op een voldoende uitgekomen is. Inmiddels mag de Fransman weer af en toe aan punten denken. Voor nu is een 6,0 zeer verdienstelijk, gezien de moed hem vast al een keer of drie in de schoenen gezonken is.

12. Albon blijft de steunpilaar van Williams - 5,9

Het is zonde dat Albon geen beter materiaal tot zijn beschikking heeft, want hij scoort redelijk constant, maar dus ook redelijk constant nét een voldoende, of daar vlak onder. Waarom? Simpelweg omdat een kleurloze race voor de veertiende plek je nou eenmaal nooit écht een hoog cijfer op gaat leveren. De keren dat hij eruit sprong (Monaco met een 8,3 en Groot-Brittannië met een 7,7) ontgaat dat de Formule 1-analytici absoluut niet.

13. Pérez het zwarte schaap onder de topcoureurs - 5,5

Dat Sergio Pérez met de hakken over de sloot over mag, is bedroevend te noemen - zijn teamgenoot staat nota bene eerste. Hij startte het jaar goed, met een 8,7 in Saoedi-Arabië en een 9,1 in Japan, maar van die sterke vorm is niets meer over. Zijn rapport ziet er bedroevend uit: een 1,8 in Monaco, een 2,4 in Canada en een 2 in Groot-Brittannië. Iemand met zijn ervaring en materiaal hoort niet op de dertiende plek thuis, en hij loopt dan ook echt een beetje uit de pas vergeleken met de andere topcoureurs.

14. Is Ricciardo dan een beter alternatief? - 5,5

Het enige dat in Daniel Ricciardo's voordeel spreekt, is dat hij in matig materiaal voor de dag komt. Daarom zou hij dat Red Bull-zitje misschien eerder verdienen dan Pérez, die hetzelfde rapportcijfers scoort. Toch zit de Australiër flink onder het cijfer van Tsunoda, wat ook redelijk veel zegt. Hoogtepunten van het halve jaar van Ricciardo waren de sprintrace in Miami (7,3 over het hele weekend) en Canada (7,4). Verder is het niet veel soeps.

15. Ocon met een weinig zeggend half jaar - 5,5

Esteban Ocon is een van de rijders van de grid die we eigenlijk nauwelijks écht in actie gezien hebben. In Miami deed hij mee met de grotere jongens en scoorde hij een 8. Verder zitten er nog wat zevens tussen (China, Canada en Spanje), maar is het eigenlijk ook vaak genoeg niet om over naar huis te schrijven. Dan blijf je een beetje rondom die magere voldoende hangen - precies wat we bij Ocon zien.

16. Magnussen verbleekt in vergelijking met teamgenoot - 5,4

De eerste onvoldoende die uitgedeeld wordt voor seizoenshelft één is voor Kevin Magnussen. Vooral het feit dat Hülkenberg de sterren van de hemel rijdt, doet de Deen pijn. Het gaat zeker niet altijd slecht, met een prima 7,2 in Australië en een 7,4 in Oostenrijk, maar het is ook wel erg vaak ondermaats. Een positieve kanttekening bij zijn onvoldoende: hij heeft zijn teamgenoot dit jaar wel al enkele keren echt mega gewingmand, dat dan weer wel.

17. Stroll lijdt onder inconsistentie - 5,1

Lance Stroll is op puur talent de beste coureur van de grid niet. Kom je vervolgens uit voor een team dat niet altijd goed genoeg is voor punten dan heb je een probleem. Zo scoor je namelijk soms gewoon bijzonder slecht (2,9 in Saoedi-Arabië en een 1,7 in China). Had hij daar in goede resultaten nou veel tegenover staan, dan had vader Lawrence Stroll nog wel een zaak kunnen maken voor zijn zoon. Met 7,1 als toppunt, in Australië, is die zaak er niet, en moeten we toegeven dat het inmiddels wel duidelijk is dat Stroll ook in de tweede seizoenshelft geen furore gaat maken.

18. Bottas gereduceerd tot veldvulling - 4,8

Ergens is het sneu dat Valtteri Bottas niet verder komt dan een 4,8 in het tussentijdse rapport, maar vreemd is het bepaald niet. Sauber heeft gewoon een zeer matige auto waarin punten buiten handbereik zijn. De Fin rijdt daardoor rondjes in de achterhoede, valt niet op en zit daardoor nagenoeg altijd onder een 5. De Grand Prix van China (7,4) was een lichtpuntje voor de coureur, maar veel beter dan dit zal het niet worden.

19. Zhou Guanyu sukkelt achter Bottas aan - 4,2

Voor Bottas' teamgenoot Zhou Guanyu geldt eigenlijk hetzelfde: weinig indrukwekkend, met name vanwege het matige materiaal. Kan Guanyu hier iets aan doen? Beslist niet. Maar als je écht het talent hebt, haal je het er in uitzonderlijke gevallen wel gewoon uit. Een 6,4 in Bahrein was ook meteen het sterkste optreden van Chinees, en daarmee is eigenlijk alles wel gezegd.

20. Sargeant scoort één voldoende - 3,7

Logan Sargeant heeft dit jaar pas één voldoende gescoord, en dat was in Groot-Brittannië. Verder zit de Amerikaan steevast onder de voldoende, met zelfs aardig wat tweeën en drieën ertussen. Een accurate reflectie van een bijzonder matig seizoen, al helemaal omdat de resultaten van Albon doen vermoeden dat de Williams in de juiste handen sporadisch wél wat waard is.

Tussentijdse cijfers Formule 1-coureurs 2024

Coureur Gemiddeld cijfer over eerste twaalf Grands Prix
1. Max Verstappen 9,0
2. Lando Norris 8,2
3. Carlos Sainz 7,5
4. Oscar Piastri 7,5
5. Nico Hülkenberg 7,4
6. Charles Leclerc 7,3
7. George Russell 7,1
8. Lewis Hamilton 6,8
9. Yuki Tsunoda 6,4
10. Fernando Alonso 6,3
11. Pierre Gasly 6,0
12. Alexander Albon 5,9
13. Sergio Pérez 5,5
14. Daniel Ricciardo 5,5
15. Esteban Ocon 5,5
16. Kevin Magnussen 5,4
17. Lance Stroll 5,1
18. Valtteri Bottas 4,8
19. Zhou Guanyu 4,2
20. Logan Sargeant 3,7

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws