Andrea Kimi Antonelli wordt gezien als een van de grootste talenten in de autosport, en daardoor is hij door Mercedes-teambaas Toto Wolff beloond met een zitje bij zijn team voor 2025. Hij moet dus het grote gat dat Lewis Hamilton laat vallen gaan vullen, en dat is natuurlijk niet niks. Hij crashte tijdens zijn eerste opwachting tijdens een vrije training in Italië, maar in Mexico was hij juist aan de langzame kant. Daarom twijfelt voormalig Formule 1-coureur Juan Pablo Montoya of hij wel klaar is voor de overstap naar het hoogste niveau.
Hij is natuurlijk nog maar net achttien geworden, en daarom is de stap naar de Formule 1 een flinke. In het verleden zagen we hoe grote talenten direct slaagden op jonge leeftijd, maar zonder enige ervaring een topteam binnenkomen is en blijft niet makkelijk, hoe goed je nou ook bent. Volgens Montoya is er dan ook geen enkele twijfel over het talent van Antonelli, maar hij denkt dat het wel een flinke stap gaat worden. 'Kimi Antonelli heeft de capaciteit en snelheid om mee te doen bovenin de koningsklasse van de autosport, daar is geen twijfel over mogelijk', vertelde de Colombiaan tegenover Radio W.
Meer kilometers gemaakt
'Als je hem vergelijkt met de andere coureurs die volgend jaar een stoeltje gaan krijgen, dus jongens zoals Bearman, Doohan en Bortolato, dan heeft hij al veel meer rondjes gereden (met Formule 1-auto's). Dat heeft hij te danken aan het feit dat hij veel tests heeft gedaan met oudere Mercedes-auto's', zo legt Montoya verder uit. 'Maar in Monza kwam hij de baan op alsof hij direct het ronderecord wilde verbreken. Toen reed hij de auto de muur in', refererend aan de crash die de jonge Italiaan had tijdens de eerste vrije training op Monza.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
En in Mexico kreeg hij dus zijn tweede kans, en hier koos hij dus een rustigere aanpak. Volgens Montoya moet er juist een tussenweg zijn. 'Naar mijn mening reed hij te voorzichtig in Mexico', om zo te voorkomen dat hij fouten ging maken', vertelt de voormalig F1-coureur. 'In Monza kreeg hij kritiek omdat hij die crash veroorzaakte, maar in Mexico was hij te langzaam en dat is natuurlijk ook niet goed. Je moet daarin de juiste balans kunnen vinden en ik zie dat nu als een probleem', zo concludeert de Colombiaan. Antonelli werd namelijk twaalfde in de eerste vrije training in Mexico, met een gat van een seconde richting zijn teamgenoot George Russell.
Volgend jaar in maart gaat het talent dus zijn debuut maken in de Formule 1, en dat doet hij bij het team van Mercedes tijdens de Grand Prix van Australië. De Italiaan is zelfs zo jong dat hij nog enkele races de tijd heeft om het record van jongste racewinnaar te verbreken. Dat record is nu in handen van Max Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties