Testdag 2 van de Formule 1 in Bahrein zit erop. Ook de middagsessie van de in totaal acht uur durende testdag was er weer genoeg mee te maken. Men bleek minder gretig om meters te maken dan in de voorgaande tests, maar na tien minuten twijfelen zetten veel teams dan toch aan. Na twee derde van de testtijd achter de rug te hebben, viel eindelijk de ware snelheid van de Mercedes W12 eens te zien, terwijl Red Bull Racing voor het eerst dit weekend tegen problemen aanliep.
En die problemen begonnen aan het einde van de ochtendsessie al. Helmut Marko kwam vlak na de lunch naar buiten met het nieuws dat Red Bull lichte motorproblemen tegengekomen is. Het bleek niets ernstigs en de oorzaak van de malheur was al achterhaald, maar het heeft de Oostenrijkse renstal wel iets van tijd gekost. 'Het kan aan de motor liggen of aan de versnellingsbak', aldus de Red Bull-adviseur tegenover Sky Sports Deutschland.
Later op de middag ging het wederom mis voor Red Bull. Sergio Perez was bezig aan een lange stint. Hij kwam terecht in de slipstream van de tragere Nicholas Latifi, die hij poogde in te halen. Bij de inhaalpoging, kwam hij terecht in de luchtstroom die van de FW43B afkwam. De stroom bleek heftig genoeg om de behuizing van de motor aan stukken te scheuren. Het gevolg: een korte rode vlag op Bahrain International Circuit, gevolgd door een periode van stilstand voor de Mexicaan, terwijl de rest van de heren verder konden.
Bottas toont potentie W12
Het moest er een keer van komen dat Mercedes haar snelheid liet zien. Hoewel wat we gezien hebben vermoedelijk lang niet alles is wat er in het vat zit bij de Duitse renstal, kregen we eindelijk een verwachte kandidaat op P1. Valtteri Bottas zette aan op de C5-band, de zachtste set die Pirelli aanbiedt in het Midden-Oosten, en klokte een 1:30.289, de snelste tijd van de dag. Hoeveel brandstof de Fin mee had en met wat voor motorstand hij reed weten we niet, maar er kwam eindelijk een positief signaal van de Duitsers.
Dit positieve signaal is fijn voor Mercedes, met name omdat de ochtendsessie wederom niet soepel verliep. Lewis Hamilton leek niet lekker in zijn vel te zitten en kwam tot overmaat van ramp ook nog eens vast te staan in het grind - weer een half uur testtijd weg. Bottas zette zijn snelste tijd weliswaar op de C5-band, de zachtste compound, en had bijvoorbeeld de AlphaTauri van Pierre Gasly slechts op één tiende achter zich zitten. Representatief voor de seizoenstart zal het niet zijn, maar Mercedes begint langzaamaan op te krabbelen na een zeer moeizaam begin.
Subtoppers laten zich zien
Pierre Gasly op P2, Lando Norris op P3, Lance Stroll op P4. Enkele voorbeelden van subtoppers die hebben laten zien dat er snelheid zit in de 2021-versie van de bolide. Gasly oogde eigenlijk de hele middag sterk, Norris eveneens. Stroll kwam wat later op gang maar ook de Aston Martin lijkt over de opstartproblemen heen die ze gedurende de ochtendsessie kenden. Antonio Giovinazzi imponeert, de Italiaan eindigde op een strakke P5, wel op de allerzachtste compound. Slechts vier tienden van de tijd van Bottas zat de Alfa Romeo-man af, die 125 ronden voltooide tijdens zijn laatste testmoment voorafgaand aan het 2021-seizoen.
Charles Leclerc waagde ook een poging op de zachtste compound, maar kwam niet verder dan P6, een halve seconde van de tijd van de Finse Mercedes-coureur vandaan. Achter hem vinden we Latifi, P7 op de op één na zachtste compound. Op P8, onder de Williams-rijder, staat Perez, maar wel met een kleine kanttekening. Het gat van 1,3s naar Bottas kan nog overbrugd worden met drie bandensets die tussen de twee tijden zitten. Red Bull heeft sowieso het overgrote deel van de ronden op de harde band gereden en bewaart de zachtere sets vermoedelijk voor de zondag.
Alonso goed in zijn vel
Tenslotte valt Fernando Alonso nog op. Weliswaar geen enorm indrukwekkende tijd, P10 op 2 seconden van de tijd van Bottas, maar wel enorm veel meters gemaakt. De Spanjaard wordt vaak bijzonder ambitieus genoemd en dat werd tijdens de testdag maar al te duidelijk. 128 ronden wist hij te voltooien, terwijl hij aan de top van de tijdstabel te vinden was toen alle coureurs nog op de harde banden reden. De prestaties van Alpine zijn bemoedigend.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties