Max Verstappen probeerde lange tijd de verwachtingen te temperen, maar de Nederlander sloot ook de middagsessie van de eerste testdag af met de snelste tijd na een succesvolle en productieve acht uur op het Bahrain International Circuit. Lando Norris volgde vervolgens met de tweede snelste tijd en Carlos Sainz maakte de top drie van de eerste testdag compleet. Ook in dit geval was de concurrentie weer ver verwijderd van de Nederlander, dus dat biedt perspectief voor de komende dagen.
Tijdens de ochtendsessie stonden de coureurs te popelen om voor het eerst in 2024 de baan te betreden, al was dat aan het begin van de middagsessie toch wat anders. De meeste teams gebruikten de eerste minuten van de sessie juist om aan de auto te werken, en dus bleef het nog lang stil op de baan. Carlos Sainz verbrak na tien minuten de stilte en verscheen ineens, compleet met aero rakes op zijn auto, aan het einde van de pitstraat. Tijdens de eerste ronde hobbelde het nog even bij de Spanjaard, maar het was in ieder geval officieel: de middagsessie was in volle gang.
Met een tijd van 1.40.742 sloot Sainz aan op de elfde plek, en daarmee was hij dus langzamer dan de heren tijdens de ochtendsessie. Toch keerde de Spanjaard ook na een kwartier weer terug in de pitstraat, dus de actie op de baan stond weer even op een laag pitje. Bij Williams werd er tussendoor hard gewerkt aan de auto nadat Alexander Albon tijdens de ochtendsessie de auto moest parkeren. Pas na een halfuur keerden George Russell én Sainz weer terug op de baan, en Pierre Gasly volgde niet veel later. Ook Verstappen kwam tijdens het eerste uur de baan al op en wist zijn snelste tijd van de ochtendsessie al te verbeteren, maar alle coureurs deden het nog rustig aan tijdens het eerste uur. Ook Nico Hülkenberg, Daniel Ricciardo en Lando Norris verschenen nog op de baan, en op het stuiteren van de MCL38 van Norris en de harde wind na verliep het eerste uur zonder grote problemen.
Verstappen moest snelste tijd even uit handen geven
Na ongeveer een uur kwam in ieder geval bij Haas en Williams de aap uit de mouw: de beide teams kampten met een probleem met de brandstoftank. Hülkenberg had al een aantal ronden gereden maar moest zijn sessie dus kort staken om het probleem op te lossen, terwijl Logan Sargeant al sinds de start van de middagsessie toe stond te kijken hoe zijn team de auto probeerde te repareren. Toch was het na ruim een uur zover: de Amerikaan stapte, na een cruciaal onderzoek van Williams en met nog twee uur en drie kwartier te gaan, dan toch achter het stuur van de auto. Alle achttien coureurs die tijdens de eerste testdag in actie zouden komen hebben daarmee een behoorlijk aantal kilometers achter de rug, dus tot zover werd het een geslaagde eerste dag.
Tussendoor was Verstappen druk bezig met een poging tot een long run op de harde C1-band, waarmee hij net wat sneller was dan tijdens zijn stint op de C3-band tijdens de ochtendsessie. De Nederlander had na anderhalf uur al ruim tachtig ronden op de teller staan en lag daarmee aan de leiding van dat klassement, terwijl Lando Norris het achterste van zijn tong liet zien door met een tijd van 1:33:092 naar de tweede stek te klimmen. Sainz volgde niet veel later met een tijd van 1:32:584, waarmee hij ongeveer vier honderdsten achter Verstappen terecht kwam.
Na ruim anderhalf uur zagen we een wisseling van de wacht in het overzicht met rondetijden, want Norris sprong namelijk naar de eerste stek en verwees Verstappen daarmee naar de tweede plek. De Nederlander leek echter op jacht om de honderd ronden nog vóór de start van het derde uur aan te tikken en dus verscheen hij vlak na die nieuwe rondetijd van Norris alweer op de baan. Toch reed Verstappen al snel weer naar binnen, en richting de helft van de middagsessie keerde de welbekende rust weer terug op de baan. Alleen Zhou, Sargeant en Hülkenberg reden op dat moment nog rond, maar zij waren verder niet bezig met een snelle ronde.
Succes voor Verstappen, pech voor Sargeant en Williams
Met nog twee uur op de klok begon de tijd toch langzaamaan te dringen, al werden de omstandigheden wel gunstiger voor de coureurs. De zon ging op dat moment namelijk langzaam onder, en dat deed toch denken aan de raceomstandigheden in Bahrein. Daar maakte Gasly in ieder geval gretig gebruik van: om de spanning wat op te voeren ging de Fransman alvast even op zoek naar de beste plekken voor een inhaalactie, zodat hij met een optimale voorbereiding door kan naar het raceweekend volgende week.
Naarmate de middagsessie vorderde kwam ook de baan weer tot leven. Met nog twee uur op de klok reden er maar liefst vijf coureurs op de baan, en dat was haast een record tijdens de middagsessie. Ook Verstappen leek nu pas op gang te komen, en hoe: met nog één uur en 55 minuten op de klok verbeterde de Nederlander zijn snelste tijd met maar liefst acht tienden. Met een tijd van 1:31:662 klom hij weer terug naar de eerste plek in het lijstje, en de lach van ingenieur Gianpiero Lambiase sprak boekdelen.
Aan de andere kant van de pitstraat heeft Williams een generale repetitie vol pech, want ook Sargeant kreeg de nodige pech te verduren. De Amerikaan schoot in bocht tien namelijk van de baan en werd daarom genoodzaakt even terug te keren naar de pitstraat. Hij verloor op hoge snelheid de controle al in bocht negen, maar gelukkig bleef een serieuze klapper in de muur hem bespaard. Zijn banden waren wel in één klap klaar en konden bij het oud vuil, maar het team hoefde verder geen grote werkzaamheden uit te voeren om de auto nog te redden.
Williams speelt hoofdrol tijdens eerste testdag
Met nog ruim anderhalf uur te gaan was het dan eindelijk zover: de schemering werd een stuk serieuzer en dus gingen de lampen aan op het circuit. Het werd steeds iets drukker op de baan, al bleven de rondetijden nog lang steken. Ricciardo wist nog naar de vierde tijd te klimmen toen hij een tijd van 1:32:946 noteerde, maar mede dankzij het afkoelen van de baan bleef het daar verder bij richting het laatste uur van de middagsessie. Aan de andere kant ging het echter voor de derde keer mis bij Williams: de bolide van de Britse renstal lijkt nog altijd last te hebben van een vloek die ze maar niet verbroken krijgen, en dus keerde Sargeant voor de tweede keer terug in de pitstraat.
Er kwam maar geen einde aan de problemen die Williams en Sargeant op hun bord kregen: met nog ruim een uur te gaan waagde de Amerikaanse coureur een poging om op te trekken bij het uitkomen van bocht acht, maar de auto stribbelde aardig tegen. Sargeant vond gelukkig zijn weg terug naar de pitstraat, waar hij genoodzaakt uit moest stappen om de monteurs nog maar eens de kans te geven om de auto onder handen te nemen. Uiteindelijk bleek dat er sprake was van een probleem met de aandrijfas, en dus had de eerste generale repetitie van de Britse renstal niet slechter kunnen verlopen.
Tussen alle chaos bij Williams door blijkt ook dat Verstappen geen superheld op wielen is, want ook de Nederlander schoot even buiten de baan tijdens het neerzetten van een snelle ronde. Met nog een uur op de klok belandde hij even in het gras, maar gelukkig kon hij wél zonder schade verder. Van dat geluk was bij vrijwel alle teams sprake tijdens deze eerste testdag: ondanks de grote hoeveelheid blokkerende wielen en uitstapjes buiten de baan kampte alleen het team van Williams met zodanig serieuze schade dat zij de eerste testdag vroegtijdig af moesten breken.
Met nog een halfuur op de klok kroop Verstappen nog maar eens uit zijn schulp, en met succes. Telkens als de Nederlander de baan betrad op deze eerste testdag kwam er een goed resultaat uit, en ook dit keer was het niet veel anders. Met een tijd van 1:31.344 scherpte hij zijn snelste tijd nog maar eens aan, en daardoor ontstond er een gat van ruim één seconde met Norris op plek twee. Richting het einde van de middagsessie keerde de rust op de baan wel weer terug, en dus veranderde er verder weinig aan de stand van zaken.
Tijdens het laatste uur van de middagsessie gebeurde er nog wel iets opmerkelijks: de auto van Lance Stroll, die aan één kant volledig bespoten was met flow-vis, verloor een van zijn spiegels. Het onderdeel kwam op de baan terecht en zorgde nog voor wat heisa. Ricciardo wist de spiegel net te ontwijken, maar Hülkenberg zag het felgroene object te laat en reed er dus wél overheen. Verder ontstond er gelukkig geen extreme schade, en dus kon iedereen zijn weg weer vervolgen.
Verstappen zette productiviteit voort tijdens middagsessie
Uiteindelijk verliep de middagsessie voor Verstappen ongeveer hetzelfde als de ochtendsessie: de Nederlander was snel én efficiënt, en met de ruim honderdveertig rondjes die hij gereden heeft op de eerste testdag legde hij een goede basis voor de rest van de testdagen en het komende seizoen. Tijdens de ochtendsessie leek Verstappen nog even op zoek te zijn naar de juiste afstelling en balans, maar de Nederlander kreeg de smaak al snel te pakken. Uiteindelijk was hij, dankzij het feit dat hij de volledige acht testuren voor zijn rekening nam, de meest productieve coureur van de eerste testdag. Met een totaal van 142 verreden ronden sloot de Nederlander zijn eerste officiële dag achter het stuur van de RB20 af.
Op de tweede testdag worden de uren bij Red Bull verdeeld over Verstappen en teamgenoot Sergio Pérez. De Mexicaan zal de ochtendsessie voor zijn rekening nemen terwijl de Nederlander weer achter het stuur zal kruipen voor de middagsessie. Russell zal tijdens de tweede testdag plaats moeten maken voor Lewis Hamilton, en dan loopt het zo ongeveer weer gelijk op bij de beide teams. Het is nog vroeg om serieuze conclusies te trekken over de resultaten die we op de eerste testdag zagen, maar Verstappen, Pérez en Red Bull zullen de tweede testdag ongetwijfeld met een tevreden gevoel tegemoet gaan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties