James Allison, technisch directeur van het team van Mercedes, wil ervoor zorgen dat medewerkers van de Formule 1-renstallen niet overwerkt raken. De Brit stelt dan ook voor dat er een limiet komt op het aantal races dat deze medewerkers mag bijwonen gedurende het seizoen. Alleen de coureurs mogen dan bij alle Grands Prix aanwezig zijn, want ook teambazen zouden zich moeten houden aan dit limiet.
Na afloop van het 2023-seizoen waren de meeste mensen die binnen de Formule 1 werken opgelucht dat het jaar voorbij was. Coureurs als George Russell en Sergio Pérez gaven aan dat de sport momenteel aan zijn limiet zit als het op het aantal races aankomt. Dit jaar werden er 22 races verreden en volgend jaar staan er 24 Grands Prix op de planning. Russell gaf na het raceweekend in Abu Dhabi aan dat meerdere Mercedes-werknemers er helemaal doorheen zaten en dat hijzelf ook niet helemaal fit was.
De Duitse renstal wil dan ook op zoek naar een oplossing om ervoor te zorgen dat niemand overwerkt is aan het einde van een seizoen. Allison merkt al dat de seizoenen steeds zwaarder worden voor de mensen die naar de circuits gaan. 'Als je een van de reizende mensen bent, betekent dat je meer dan de helft van het jaar onderweg bent, zeker als je de wintertesten ook nog meerekent', stelt de technisch directeur van Mercedes in de Performance People-podcast. 'Deze werkwijze is behoorlijk vermoeiend en veeleisend.'
Allison wil medewerkers van F1-teams beschermen
Met de terugkeer van de Grand Prix van China telt de kalender van volgend seizoen dus 24 races. Allison heeft een voorstel om de werknemers van de teams te beschermen. 'Laten we zeggen dat het komende seizoen geen enkel individu, behalve de coureurs, alle 24 races mag doen. Dan leggen we de limiet op twintig races of een ander willekeurig getal. Het positieve resultaat zou zijn dat je tenminste voor een aantal weekenden per jaar kunt rusten en je batterij kunt opladen.'
Ook de meest belangrijke personen in een team zouden een paar races vanaf de zijlijn moeten toekijken. 'Dat betekent dat mensen zoals Toto (Wolff red,), als teambaas, het ook zouden moeten respecteren. Dat geldt ook voor de race-ingenieurs, degenen die het nauwste contact hebben met de coureurs. De coureurs zullen dan vier keer per jaar een andere stem horen', geeft Allison aan. Lando Norris had gedurende het jaar twee race-ingenieurs vanwege deze specifieke reden. Will Joseph was bij de meeste races aanwezig, maar soms werd hij vervangen door Jose Manuel Lopez.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties