Mercedes weigert een vermogenstekort aan te wijzen als verklaring voor de achterstand op Red Bull Racing en Ferrari. Hoewel de Duitse renstal op het rechte stuk tekort komt, en haar klantenteams ook, weet Toto Wolff dat het op veel meer gebieden misgaat. Ook Mattia Binotto spreekt zich uit over de situatie omtrent de motoren in de F1.
'Maximaal één of twee tienden van onze achterstand is afkomstig van de motor', melden Mercedes-ingenieurs, die hun verhaal doen bij Auto, Motor und Sport. 'Laten we niet vergeten dat we met deze motor acht jaar op rij de wereldtitel veroverd hebben', voegt teambaas Toto Wolff daaraan toe. Het gat over één ronde naar de twee andere topteams ligt op iets minder dan een volle seconde.
Dat betekent dat Mercedes op een ander gebied nog veel meer tijd laat liggen. Dit wordt in de woorden van de Mercedes-teambaas goed duidelijk: 'We hebben een achterstand die significant groter is dan het tekort aan vermogen dat we kennen. Zitten we op één van de gebieden op het niveau van de andere topteams? Ik denk het niet.' Ook op aerodynamisch gebied laat het team uit Brackley dus tijd liggen volgens Wolff.
Bij Ferrari loopt alles op rolletjes
Bij Ferrari loopt alles op rolletjes in 2022. 'Vorig jaar hadden we nog een achterstand die we in moesten halen. Als je nu naar de data kijkt, zie je dat we weer op het juiste niveau zitten', verzekert Binotto, die twee jaar lang met de Italiaanse renstal achter de feiten aan gelopen heeft, maar nu op motorisch vermogen aansluiting gevonden heeft bij de rest van het veld.
Sterker nog, de vermogenstoename voor 2022 is dusdanig groot dat Ferrari momenteel de sterkste krachtbron van de paddock tot haar beschikking lijkt te hebben: 'Het nadeel van vorig jaar hebben we niet meer. Onze analyse geeft echter aan dat het verschil tussen de motoren erg klein is. Het lijkt erop dat we allemaal min of meer op hetzelfde niveau zitten.'
Honda en Renault
Met het vermogen van de Honda-motor, officieel Red Bull Powertrains, en de Renault-motor, die gebruikt wordt door Alpine, zit het goed. Op het rechte stuk leveren beide leveranciers vrijwel niet in op Ferrari. Waar deze twee leveranciers dan wél weer last van hebben, is de betrouwbaarheid van het materiaal. Zo maakt Fernando Alonso in race 3 van 2022 al gebruik van zijn laatste penaltyloze krachtbron, terwijl Yuki Tsunoda de Saoedische Grand Prix niet eens kon starten.
Eerder dit jaar vielen Max Verstappen en Sergio Pérez daarnaast al uit wegens een foutje bij de brandstoftoevoer, terwijl Pierre Gaslys krachtbron in de seizoensopener vlam vatte. De ogenschijnlijke slordigheden bij de motor van Oostenrijkse makelij hebben vermoedelijk te maken met het bevriezen van de motorontwikkeling. Vanaf eind februari mochten er geen wijzigingen meer doorgevoerd worden die resulteren in een vermogenstoename, maar nog wel wijzigingen met het oog op de betrouwbaarheid. Sommige leveranciers hebben daarom dus meer risico genomen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties