Red Bull geeft in 2022 minimaal toe op Ferrari in alle sectorentypen Formule 1
Formule 1

Red Bull geeft in 2022 minimaal toe op Ferrari in alle sectorentypen

Red Bull geeft in 2022 minimaal toe op Ferrari in alle sectorentypen

De Formule 1 heeft de eerste twee Grand Prix-weekenden inmiddels verreden. Waar men in Bahrein het jaar aftrapte op een vrij divers circuit, vertrokken ze een week later naar het krachtsintensieve Saoedi-Arabië. De teams hebben in deze twee weekenden te maken gehad met snelle en mediumsnelle sectoren. Na het analyseren van deze twee sectorentypen wordt één ding duidelijk: Ferrari zit er in 2022 bovenop, maar Red Bull Racing laat gemiddeld slechts honderdsten liggen, geen tienden. F1Maximaal.nl schijnt licht op de zaak.

In 2022 hebben de coureurs tot dusver zes sectoren overmeesterd, waarvan drie hogesnelheidssectoren en drie mediumsnelheidssectoren. Vanwege de lay-outs van Bahrain International Circuit en Jeddah Corniche Circuit is er van een echte trage sector nog geen sprake geweest. Zodoende is het na twee Grands Prix enkel nog aan de orde om naar de twee sectorentypen te kijken die we tot dusver gehad hebben.

Om tot een tijd voor een team in de verschillende typen sectoren te komen, kijken we naar de gemiddelde snelste sectortijd van beide coureurs in de race (uitzonderingen daargelaten; Mick Schumacher en Yuki Tsunoda namen niet deel aan de Grand Prix van Saoedi-Arabië, waardoor dat gemiddelde door slechts één coureur geleverd wordt). De totaaltijden van de coureurs tellen we vervolgens bij elkaar op en delen we door de hoeveelheid sectoren die van het betreffende type al aangedaan zijn. Zo zetten we op een rijtje welk team tot nu toe in wat voor bochten uit lijkt te blinken.

Drie duizendsten tussen Red Bull en Ferrari

Onder de hogesnelheidssectoren verstaan we alle drie de sectoren van het tweede circuit dat aangedaan is in 2022. Jeddah kent veel rechte stukken en eigenlijk nauwelijks zware rempunten. Alleen na de laatste bocht en bij de start-finish moeten coureurs flink inhouden om de bocht te halen, maar de sector die het meest in aanmerking zou komen voor een classificering als mediumsnel (sector 1) kent 5 bochten in de zevende versnelling. Wegens de vele straights en de vele bochten die verder in de zesde, zevende en achtste versnelling genomen moeten worden, behoren alle sectoren van Jeddah Corniche Circuit tot de hogesnelheidssectoren.

Team Gemiddelde over alle hogesnelheidssectoren
Ferrari 30,533
Red Bull 30,536
Haas 30,889
Mercedes 30,947
Alfa Romeo 31,095
AlphaTauri 31,114
Alpine 31,122
McLaren 31,239
Williams 31,297
Aston Martin 31,318

In deze hogesnelheidssectoren scoort Ferrari de snelste gemiddelde rondetijd over beide coureurs gemeten, maar het verschil tussen de Italianen en Red Bull is nihil. Carlos Sainz en Charles Leclerc wisten een sector in Saoedi-Arabië gemiddeld in 30,533 seconden af te leggen, Max Verstappen en Sergio Pérez deden dit gemiddeld in 30,536 seconden. De laatste ronden van de Saoedische Grand Prix waren bloedstollend spannend, en dat is in de data duidelijk terug te zien.

Ook valt op dat het niet Mercedes, dat momenteel overigens tweede staat in het constructeurskampioenschap, is dat gemiddeld de laagste sectortijden klokte van de rest van de grid. Nee, het Ferrari-aangedreven Haas was op het krachtsintensieve Jeddah heel erg snel, gemiddeld een halve tiende sneller dan Mercedes. Dat geeft mooi weer hoe goed de Ferrari-motor is, want op aerodynamisch vermogen zou je mogen verwachten dat de Amerikaanse renstal het aflegt tegen de regerend wereldkampioenen.

Over dat Mercedes op motorisch vermogen tekortkomt, mag bijna geen twijfel meer bestaan na het analyseren van de hogesnelheidssectoren van Saoedi-Arabië. De drie teams die het minst presteerden op het straatcircuit maakten allen gebruik van een Mercedes-motor. Het verschil met Alpine en AlphaTauri is niet groot, maar in de Grands Prix waar vermogen belangrijk is, zoals de Grand Prix van Italië op Monza, gaan deze renstallen het zwaar krijgen als er in de tussentijd weinig verandert aan de rangorde.

Waar is Red Bull snel?

Op twee van de drie hogensnelheidssectoren was het in de Grand Prix van Saoedi-Arabië Verstappen die de snelste sectortijd neerzette in de race. Het betreft sectoren 2 en 3. Dit zijn sectoren die heel veel bochten kennen die in hoge versnellingen genomen moeten worden. Zo kent sector 2 vier bochten in de achtste versnelling, terwijl dat er in sector 3 twee zijn, gecombineerd met twee bochten in de zevende versnelling. Met andere woorden: in extreem snelle bochten heeft Red Bull nét de overhand.

Ferrari trekt een gaatje, aerodynamische verschillen klein

Onder de mediumsnelheidssectoren verstaan we alle sectoren van Bahrain International Circuit. Ja, de baan in Sakhir kent enkele flinke rechte stukken, maar wordt ook regelmatig onderbroken door zware remzones, zoals tweemaal gebeurt in sector 3, en na de start-finish in sector 1. Alle sectoren kennen minstens twee flinke rempunten, wat de hoge gemiddelde snelheid die behaald wordt op de straights naar beneden trekt. Hoewel sector 1 en sector 3 tegen hogesnelheidssectoren aan zitten, classificeren we ze toch als mediumsnelheidssectoren vanwege deze eerdergenoemde rempunten.

Team Gemiddelde van alle mediumsnelheidssectoren
Ferrari 31,700
Red Bull 31,784
Mercedes 31,966
McLaren 32,129
Alpine 32,171
Haas 32,218
AlphaTauri 32,310
Alfa Romeo 32,329
Aston Martin 32,470
Williams 32,480

In deze drie vermogensintensieve maar bochtige stukken is het wederom Ferrari dat als snelste uit de test komt. Een gemiddelde van 31,700 rechtvaardigt de overwinning van de Italiaanse renstal in de seizoensopener. Het gat naar de nummer twee, Red Bull, is iets groter dan in de sectoren waarin het meer op kracht aankomt, maar nog steeds zit de Oostenrijkse renstal binnen een tiende. Niets lijkt de twee teams in 2022 te scheiden, dus. Uiteraard is het van belang om mee te nemen dat de teams voor verschillende afstellingen gaan, maar de bovengenoemde cijfers geven wel mooi weer hoe het zit met het potentieel van de Formule 1-bolides.

Wanneer aerodynamische efficiëntie van belang is, en porpoising minder snel voorkomt, kan Mercedes aardig aansluiten bij de twee andere topteams. Het gat naar Red Bull en Ferrari is ongeveer twee tienden in mediumsectoren. Dat valt mee. Hoe meer McLaren zich kan instellen op de bochten, hoe makkelijker het ze lijkt te vergaan, wat suggereert dat de Britse renstal veel last heeft van de ogenschijnlijke achterstand die Mercedes opgelopen heeft met haar motoren. Ook op aerodynamisch gebied hebben de twee andere Mercedes-klanten, Aston Martin en Williams, het niet goed voor elkaar.

Leclerc heer en meester in diverse sectoren

Sectoren die een diverse reeks aan bochten en rechte stukken kennen, zijn voor Leclerc appeltje-eitje. De F1-75 bood hem in alle sectoren in Bahrein en sector 1 in Saoedi-Arabië de snelste tijd. Kenmerkend voor al deze sectoren zijn rechte stukken en meerdere bochten die in de derde versnelling genomen moeten worden. In lagesnelheidsbochten lijkt de Ferrari dus vooralsnog oppermachtig. Dit vinden we tevens terug in de woorden van teambaas Mattia Binotto, die aangaf zeer tevreden te zijn met de tractie van de Ferrari. Wanneer Leclerc en Sainz uit een bocht komen, kunnen ze dus relatief snel en effectief op hun gas.

Wat zegt deze data?

Wat zegt dit over de teams? Heel primitief geeft het aan wat de sterke en minder sterke punten waren van de teams in de eerste twee Grands Prix van 2022. Ferrari heeft een waanzinnige allrounder op het circuit gezet, net zoals Red Bull met de RB18. Daarnaast lijkt Mercedes vooral op hoge snelheid tekort te komen, wat in lijn is met de porpoising-problemen die ze op het rechte stuk, maar ook in hogesnelheidsbochten nog ervaren. In dit opzicht bieden de gemiddelde sectortijden dus een realistische weerspiegeling van de 2022-seizoensstart.

De relatieve prestaties van de Formule 1-teams in hoge- en mediumsnelheidssectoren in 2022.
De relatieve prestaties van de Formule 1-teams in hoge- en mediumsnelheidssectoren in 2022.

Ook zegt het dat bijvoorbeeld Haas de vruchten plukt van de sterke Ferrari-motor, maar op aerodynamisch gebied toch echt een middenmoter blijft, net zoals mede-Ferrari-klantenteam Alfa Romeo. Twee teams lijken een solide bolide op het asfalt gezet te hebben die eigenlijk in geen van beide opzichten uitblinkt: AlphaTauri en Alpine. AlphaTauri lijkt op motorvermogen iets te winnen terwijl Alpine juist op aerodynamische efficiëntie sterker lijkt.

Kunnen we hiermee al concluderen hoe de vork in de steel steekt voor de rest van het jaar? Daar is het wellicht nog wat te vroeg voor. Naarmate er meer races verreden worden, krijgen we natuurlijk meer data binnen en kunnen we ook sectoren met een lage gemiddelde snelheid apart behandelen. Zo zullen vervolganalyses waarschijnlijk steeds meer voorspellende waarde krijgen en bovendien gebruikt kunnen worden om te analyseren op welke circuits het spannend gaat worden, en waar er teams zullen domineren.

Genoten van deze analyse? Volg mij op Twitter!

Door: Christian Moerman | Twitter: @ChristianMoerm1

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws