Mercedes heeft in 2024 tot nu toe bijster weinig te lachen gehad, maar probeert nu lichtpuntjes te vinden in de tegenslagen van anderen, en dan specifiek de tegenvallers bij constructeurskampioen Red Bull Racing. Het team van Max Verstappen en Sergio Pérez heeft het de laatste weekenden lastig, en James Allison, technisch directeur van Mercedes, doet weinig moeite om zijn leedvermaak te verbergen.
Zelf eindigde Mercedes dit seizoen nog niet hoger dan een vijfde plek in de eerste acht Grands Prix, en het lijkt dan ook nagenoeg zeker dat het Duitse team op de vierde plek zal eindigen in de strijd der constructeurs. Red Bull is nog steeds de koploper, al begint vooral Ferrari in de nek van de Oostenrijkse renstal te hijgen.
Allison wijt dat vooral aan de upgrade die Red Bull in Imola introduceerde. Red Bull nam daar onder meer een nieuwe vloer en voorvleugel mee, en sindsdien gaat het helemaal niet meer zo goed bij het team van Verstappen, dat dankzij het talent van de Nederlander in Italië wel nog kon zegevieren. In Monaco eindigde Verstappen nog in een Mercedes-sandwich, terwijl Pérez op een andere manier in een Haas-sandwich terechtkwam. 'Zodra er een circuit komt met meer verschillende bochten qua snelheden, denk ik dat Red Bull het weer beter doet, maar het lijkt erop dat hun upgrade eigenlijk een downgrade is', deelt de Brit bij Motorsport.com.
De een zijn dood is de ander zijn brood
'We duimen dus dat dit hen echt om zeep helpt', lacht Allison. 'Een upgrade die niet werkt, maakt je leven echt ingewikkeld, want zodra je je middelen niet meer kunt vertrouwen, moet je stappen terug gaan zetten, en zo verlies je heel veel tijd', zegt Allison, die daarmee verwijst naar de correlatieproblemen bij Red Bull. 'Tijd is je grootste vriend, en tijd verliezen is dus je grootste vijand.' Als Allison gevraagd wordt of Mercedes ervan geniet dat Red Bull terug is gevallen, reageert de technisch directeur: 'Iedereen geniet altijd van de tegenslag van anderen in dit spel.'
Mercedes heeft zelf in Canada weer een kleine upgrade meegenomen om de W15 verder te verbeteren. Het Duitse team nam de laatste races telkens wat kleine upgrades mee, en lijkt sindsdien vertrouwen erin te hebben dat de weg omhoog weer ingeslagen is, al wil Allison zich nog niet rijk rekenen. 'Om eerlijk te zijn, kijk ik niet zo naar het grotere geheel. Ik zie wel dat we het nu wat beter lijken te doen dan twee races geleden, dus hopelijk zijn we over een paar races weer wat sterker dan nu. Eerste waren we beschamend slecht en echt niet goed genoeg, en nu zitten we in de buurt van het gevecht. Met nog een beetje extra kunnen we weer vooraan meestrijden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties