Max Verstappen heeft een heel lastig weekend achter de rug in Monaco. Zijn reeks van acht opeenvolgende poleposition kwam ten einde, en de 26-jarige wereldkampioen bleef steken op een zesde plek in een zeer wispelturige RB20, die de kerbstones niet aankon. Daarnaast kampt Red Bull Racing met correlatieproblemen, en als klap op de vuurpijl zouden de klachten van de Limburger al jarenlang niet serieus genomen zijn. Een kritische Christian Horner maakte het geheel er vervolgens niet beter op.
Aan het begin van het seizoen was het zeer onrustig binnen Red Bull. De toekomst van teambaas Horner stond eerst op het spel, waarna teamadviseur Helmut Marko ook zinspeelde op een vertrek in Saoedi-Arabië. Verstappen verbond zijn lot aan het lot van Marko, en werd sindsdien in verband gebracht met Mercedes. Die storm ging langzaam weer liggen, maar het goed ingelichte F1-Insider, dat een direct lijntje met Marko heeft, en dit seizoen via journalist Ralf Bach de primeur had bij verschillende grote ontwikkelingen in de paddock, meldt dat de onrust weer terug is gekeerd omtrent Verstappen.
'Voor de race in Monaco werd het gezien als een zekerheid dat wereldkampioen Max Verstappen in 2025 bij Red Bull Racing zou blijven, en een overstap naar Mercedes slechts in 2026 zou overwegen', schrijven Ralf Bach en Bianca Garloff voor F1-Insider. 'Dat is inmiddels, in aanloop naar de Canadese Grand Prix, geen zekerheid meer. F1-Insider heeft begrepen dat de gebeurtenissen in Monaco er alsnog toe kunnen leiden dat Verstappen volgend jaar voor de Zilverpijlen rijdt. Er zijn verschillende redenen voor de veranderingen van gedachten van de Nederlander, en na negen jaar en drie wereldtitels op rij, zou hij Red Bull aan het einde van het jaar kunnen verlaten.'
Onvoldoende vertrouwen
Ondanks het overduidelijke talent van de Limburger, zou er sprake zijn van een gebrek in het wederzijdse vertrouwen. 'Ten eerste vertrouwt Verstappen de techniek van het dominante team niet meer, en hij heeft het gevoel dat de engineers hem niet voldoende vertrouwen. Hoewel hij het kampioenschap duidelijk aanvoert, verliest Verstappen vertrouwen erin dat Red Bull in staat is om op hetzelfde niveau als Ferrari en het steeds sterker wordende McLaren te presteren in de toekomst.' In de laatste drie weekenden pakten Ferrari en McLaren meer punten dan Red Bull.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'In Monaco had Verstappen geen kans, en was de zesde plek het maximaal haalbare in zijn RB20. In Canada zou het met het Red Bull-ontwerp weer lastig kunnen worden, want Verstappen kan niet over de kerbstones rijden', zo wijst men erop dat het circuit in Montréal vol zit met kerbstones. 'Je kunt de Red Bull niet zomaar hoger afstellen, zoals andere teams doen, omdat de Red Bull afhankelijk is van de zeer efficiënte aerodynamica. Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft dit aan ons bevestigd', zo wijst Bach op zijn gesprek met de teamadviseur.
Marko over problemen
De 81-jarige Oostenrijker wordt vervolgens geciteerd: 'Als we de rijhoogte veranderen, verliezen we te veel downforce. Daarom hebben we hier beperkingen, maar we geloven nog steeds dat we op traditionele circuits zoals Barcelona superieur zullen zijn. Als dat niet het geval is, hebben we echt een probleem. Ik denk wel dat de Verstappen-factor ook op minder gunstige circuits het verschil zal blijven maken. Hij verkeert in topvorm, en er is geen andere coureur die ronde na ronde op de limiet kan rijden, zonder fouten te maken.'
Verstappen niet serieus genomen
Naast het probleem met de kerbstones kampt Red Bull ook met een correlatieprobleem. 'In Monaco konden we in de simulator zonder problemen over de kerbstones rijden in de simulator, maar op het echte circuit was dat niet het geval', meldt Marko aan F1-Insider, dat meldt dat Verstappen zich niet serieus genomen voelt. 'Het probleem met de simulator is niet nieuw. F1-Insider heeft vernomen dat Verstappen al twee jaar klaagt over incorrecte data van de simulator, maar de technici nemen dat niet serieus. Dit irriteert de Nederlander.'
'De sfeer in het team is sinds het schandaal rondom teambaas Christian Horner heel slecht geweest, en dat draagt bij aan de frustraties.' Het Duitse medium citeert vervolgens Jos Verstappen, die na het weekend in Monaco aangaf dat 'Red Bull misschien weer op het racen en de onderlinge communicatie moet focussen, in plaats van op andere zaken.' Verstappen senior meldde verder dat er 'iets moet gebeuren' bij Red Bull, en dat zijn zoon de problemen lang heeft weten te maskeren.
Kritiek Horner valt verkeerd
F1-Insider ziet de uitspraken van Jos Verstappen als een duidelijk waarschuwingsschot, waarmee het waarschijnlijker wordt dat Verstappen toch nog zou nadenken over een transfer voor 2025. 'Dat gaat hand in hand met het feit dat de controversiële teambaas onbewust al het mogelijke doet om Verstappen richting Mercedes te duwen. In Monaco zou hij de drievoudig wereldkampioen bekritiseerd hebben vanwege de fout in de eerste bocht in Q3. Dat zou hem een beter resultaat gekost hebben.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen wilde achteraf juist weinig horen over zijn fout, en gaf aan dat hij verrast wat dat hij überhaupt zo ver gekomen was. Daarnaast liet de geïrriteerde Limburger in de media weten dat hij 'iedereen in de paddock wilde uitnodigen om te proberen sneller te rijden in die Red Bull', en vader Jos gaf dus aan dat Max de problemen bij Red Bull juist lange tijd gemaskeerd heeft. 'De kritiek van Horner is dan ook niet goed gevallen bij de Verstappens', weet F1-Insider. 'De onpopulaire teambaas noemde daarbij niet dat teamgenoot Sergio Pérez slechts achttiende eindigde in de lastig bestuurbare Red Bull. Eén ding is zeker: de kans dat Mercedes Verstappen volgend jaar kan krijgen wordt groter en groter', is de eindconclusie van F1-Insider.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties