Mercedes blikt kort terug op 'gefaald concept': 'Dat was niet eens het grootste probleem' Formule 1
Formule 1

Mercedes blikt kort terug op 'gefaald concept': 'Dat was niet eens het grootste probleem'

Mercedes blikt kort terug op 'gefaald concept': 'Dat was niet eens het grootste probleem'

Mercedes gelooft dat het beruchte zero pod-concept mogelijk had gewerkt met de kennis die het team sinds 2022 heeft opgedaan. Mercedes was vorig jaar en in 2022 nog van mening dat het concept niet de juiste richting was, maar aangezien het nu een stuk beter gaat met de bolide, gaat trackside engineering director Andrew Shovlin ervan uit dat het concept met de huidige kennis wel kans van slagen had.

Mercedes had het na een winnende reeks van acht constructeurstitels en acht rijderstitels moeilijk met de auto. De nieuwe reglementen gingen in in 2022 en dat betekende een terugkeer naar ground effect-auto's. Mercedes hoopte dat haar ontwerp met zeer minimalistische sidepods zou werken, maar het bleek de verkeerde richting te zijn. De Duitse renstal heeft het zeker twee seizoenen lastig gehad met de auto. In mei vorig jaar besloten de Zilverpijlen het concept om te gooien.

Het was ambitieus, maar inmiddels valt te stellen dat het heeft gewerkt. Het duurde 2,5 jaar voordat Mercedes het lek boven had. Shovlin is ervan overtuigd dat de zero pod-filosofie had kunnen slagen met de kennis die het team nu heeft. 'Ja, in de zin dat als elk team nu wist wat ze nu weten en terug konden gaan naar 2021 om het opnieuw te proberen', zegt Shovlin tegenover Motorsportweek. 'Elk team is door een aanzienlijke leerfase gegaan. In die zin hadden we die sidepods werkend kunnen krijgen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mercedes blikt kort terug op 'gefaald concept': 'Dat was niet eens het grootste probleem'
Mercedes had in 2022 en 2023 veel moeite met de auto.

Mercedes denkt niet aan een terugkeer naar het zero pod-concept

Hoewel Shovlin zeker weet dat Mercedes een nieuwe bolide met een zero pod-concept zou kunnen laten werken, heeft hij uitgesloten dat Mercedes terugschakelt naar dat concept. 'Zouden ze dezelfde prestaties hebben geboden als het huidige ontwerp van de auto? Misschien niet, misschien wel', zegt Shovlin. 'De sidepods waren niet eens het grootste probleem van de auto. Er waren andere zaken. Als we twee dingen hadden mogen verbeteren, stonden de sidepods waarschijnlijk niet op het lijstje.'

De Britse ingenieur geeft aan dat de evoluerende rangorde aan de top tijdens het 2024-seizoen aantoont dat de teams nog steeds geen volledige grip hebben op de huidige regels. 'Er zal altijd een element van vallen en opstaan zijn, omdat Formule 1-auto's het resultaat zijn van veel onderzoek. Niet al het onderzoek blijkt correct te zijn', zegt Shovlin. 'Je baseert het op theorieën over hoe je denkt dat de aerodynamica werkt, de banden werken. Je probeert constant je modellen beter overeen te laten komen met de auto op de baan.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mercedes blikt kort terug op 'gefaald concept': 'Dat was niet eens het grootste probleem'
Shovlin geeft toch wel de voorkeur aan de huidige auto.

'Dat is een van de grote uitdagingen geweest'

Shovlin laat weten dat Mercedes het destijds vooral lastig had omdat ze verrast werden door alle problemen die ze niet goed genoeg hadden voorzien. 'Dat is een van de grote uitdagingen geweest. Maar als je kijkt naar hoe de prestaties van de teams momenteel veranderen, is het duidelijk dat niemand alles begrijpt wat er te weten valt over de huidige generatie auto's', aldus de trackside engineering director van Mercedes.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws