McLaren-teambaas Andrea Stella loodst zijn team steeds verder richting de voorkant van de grid, en zag hoe zijn eerste coureur in Imola slechts zeven tienden tekortkwam op zijn tweede overwinning op rij te pakken. Het gat was eerder in de race groter, maar McLaren gebruikte juist data van de concurrent om de aanval aan het einde van de race nog in te kunnen zetten.
Max Verstappen heerst al enkele jaren in de Formule 1, en Stella benadrukt dat dit met meer te maken heeft dan alleen het materiaal. 'We weten dat Red Bull een hele goede auto heeft, maar op zo'n dag zie je ook goed wat de kwaliteiten zijn van de coureur die de race won', aldus een lovende Stella over Verstappen. 'Het hielp Max ook enorm dat hij op zaterdag poleposition veroverde. Dat hij bij de start de leiding behield, betaalde zich uit, omdat hij de banden in vrije lucht beter kon managen', analyseert Stella bij De Telegraaf.
McLaren gebruikt data van Pérez
In Imola startte de gehele top tien op mediumbanden, waarna alle coureurs bij hun eerste stop wisselden naar het hardere rubber. Sergio Pérez was na een mislukte kwalificatie op de elfde startplek de eerste coureur op harde banden, en McLaren hield de Mexicaan goed in de gaten. 'Max was in de eerste stint superieur. Na zijn pitstop managede Lando de harde banden heel goed, want we zagen al dat iedereen het op de mediums lastig had, en dat Sergio Pérez het op de harde band niet briljant deed.'
McLaren liet haar coureurs dus weten dat ze de stint rustig moesten opbouwen, wat er uiteindelijk voor zorgden dat ze in de slotfase veel sterker werden, toen de rest het juist lastiger kreeg. 'Ik denk dat Lando dit heel goed deed, door de banden te sparen voor het einde van de race, maar er was ook een moment dat Charles Leclerc juist de snelste man op het circuit was. Dat maakte het heel interessant en spannend. Er is nu meer dan één competitieve auto, en dat zorgt voor verschillende scenario's.'
Monaco
Stella werd geconfronteerd ermee dat Red Bull Racing-teamadviseur Helmut Marko Ferrari als favoriet aanwijst in Monaco, en niet McLaren. Stella stoft zijn glazen bol niet af, maar denkt dat zijn coureurs zich prima staande moeten kunnen houden in het prinsdom. 'Ik moet eerlijk zeggen dat mijn voorspellingen niet zo goed zijn, maar onze upgrades zouden ons moeten helpen met het oog op de langzame bochten.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties