De feestdagen zijn nog maar net achter de rug, maar Helmut Marko is duidelijk alweer enthousiast over het nieuwe seizoen. Op basis van de tweede seizoenshelft van 2024 zijn er veel kanshebbers op de wereldtitel. Marko legt uit wie de grootste concurrent voor Max Verstappen is, maar beseft dat Red Bull Racing altijd over een duidelijk voordeel zal beschikken.
Red Bull liep de constructeurstitel in 2024 dan wel mis, maar Marko maakte vaker duidelijk dat de coureurstitel de hoofdprijs is. Die ging voor het vierde seizoen op rij naar Verstappen en Red Bull. In het verleden kwam de winstreeks na vier titels ten einde bij Sebastian Vettel, en Marko hoopt een herhaling van dat scenario nu af te kunnen wenden. In een vooruitblik op 2025 blikt hij eerst terug op 2024. 'Laten we beginnen bij afgelopen seizoen, toen alle teams aan elkaar gewaagd waren', opent Marko in een interview met het Italiaanse Autosprint.
Vertrek van Newey
Verschillende teams hadden op verschillende momenten de sterkste vorm te pakken. 'Wij begonnen erg sterk en domineerden, maar nadat Adrian Newey vertrok hadden onze engineers het wel wat lastiger om het maximale uit de auto te halen. Kijk bijvoorbeeld maar naar de problemen in het Imola-weekend', geeft Marko toe. In dat weekend had Red Bull een dramatische vrijdag, maar redde het team het weekend uiteindelijk wel nog, waarbij Verstappen in de kwalificatie ook nog profiteerde van een slipstream van Nico Hülkenberg.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Aan het einde van het seizoen gingen de dingen weer de juiste richting op voor ons, en ik kan zeggen dat we zeer optimistisch zijn voor de toekomst', geeft de 81-jarige prijs. 'De waarheid is wel dat er vanaf Miami vier teams waren die voor de zeges vochten, omdat ook McLaren, Ferrari, en Mercedes races wonnen.' Daarmee lijken er ook veel titelkandidaten voor 2025. Bij de wedkantoren worden Verstappen en Lando Norris als gedeelde favorieten gezien. Ferrari zou ongeveer evenveel kans op de titel hebben, maar bij het Italiaanse teams worden de kansen over beide coureurs verdeeld.
Marko weet wel welk team hij als de grootste uitdager ziet. 'Om eerlijk te zijn was McLaren zelfs het constantste en meest competitieve team overal, onafhankelijk van de omstandigheden, zoals het weer, de banden, en het circuit. Dit is belangrijk om te benoemen, want de andere teams - ook wij - hadden pieken en dalen. Ferrari keerde aan het einde van het seizoen terug naar een topniveau.' Het Italiaanse team had het tussen Spanje en Italië lastiger na een mislukte vloerupgrade. Mercedes was juist voor de zomerstop erg sterk, maar moest het daarna hebben van lage temperaturen.
Voordeel in 2025
De Red Bull-teamadviseur ziet zijn eigen eerste coureur wel als grote favoriet voor 2025. 'Ik verwacht dat we in 2025 gaan zien welke van deze teams de auto het beste kan laten presteren onder alle omstandigheden. Bij Red Bull weten we dat we een degelijke auto moeten produceren, die voorspelbaar en bestuurbaar is', zo wijst de Oostenrijker op de tekortkomingen van de RB20, die Verstappen zoveel mogelijk moest maskeren.
In 2025 hoopt Marko Verstappen minder kopzorgen te bezorgen. 'Ik heb het dus niet over een auto die veel beter moet zijn dan de andere auto's. Realistisch gezien hebben we een groot voordeel, omdat we de absolute nummer één onder de coureurs in ons team hebben met Max Verstappen. Het is voldoende om hem een auto te geven die oké is, en dan zorgt hij wel voor de rest', concludeert de trotse talent scout van het team.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties