Na twee raceweekenden heeft Red Bull Racing 87 van de maximaal beschikbare 88 punten gepakt. In 2023 won het team 21 van de 22 Grands Prix, en aangezien het team aan vorm niks ingeleverd lijkt te hebben, wordt er nu alweer gespeculeerd over de kans dat Red Bull in 2024 alle races zal winnen. Helmut Marko vindt dat onwaarschijnlijk, en legt ook meteen uit waarom.
In Bahrein eindigde Carlos Sainz als beste niet-Red Bull-coureur op 25 seconden achterstand van Verstappen, en in Saoedi-Arabië bedroeg de achterstand van Charles Leclerc achttien seconden. 'Voor de toeschouwers was het misschien niet erg vermakelijk, maar we waren wel superieur, dat moet je gewoon toegeven', vertelt Marko tegen de Duitse tak van Sky Sports F1. Toch was de Oostenrijker niet honderd procent tevreden. 'We waren niet zo goed in het opwarmen van de banden. Daarnaast was de bandenslijtage bij de harde banden richting het einde van de race toch hoger dan verwacht', zei Marko, die dus toch een minpunt gevonden had.
Mercedes maakt uitdaging duidelijk
Bij het Oostenrijkse ORF ging de adviseur van het team ook in op de concurrenten, waarbij Marko opvallend lovend was over de keuzes van Mercedes. 'Hun strategie werkte eigenlijk heel goed', zegt de 80-jarige. Marko doelt daarmee op het feit dat Lewis Hamilton op de mediumbanden bleef rijden, en in combinatie met de hoge topsnelheid lastig in te halen was. 'Het was dus helemaal niet zo eenvoudig.'
Uiteindelijk leverde het Hamilton slechts een negende plek op, maar de man van Red Bull Racing ziet wel dat het inhalen beduidend lastiger is geworden in 2024, en dat gaat later nog een rol spelen. 'Het is bijna een kwalificatiekampioenschap geworden. Je moet zorgen dat je vooraan kwalificeert, en dan ziet het leven er al heel wat makkelijker uit.' De Brit had lange tijd de snelste ronde in handen, maar daar was Verstappen niet mee bezig. 'Max vroeg er niet eens naar.'
Marko rekent er dan ook niet op dat zijn team dit jaar wel alles kan winnen, zeker omdat het team doorgaans veel sterker is in de races dan in de kwalificaties, een tweede zwakke punt van het dominante team. 'Het wordt veel lastiger op circuits waar de kwalificatie cruciaal is, zoals Monaco en Singapore', weet Marko bij de Duitse televisie te melden. 'In Saoedi-Arabië had Max de poleposition weer te danken aan een buitengewoon rondje. Als dat echter niet lukt, en we niet vooraan mogen beginnen, dan kan het zeker zo zijn dat we niet winnen.'
Schumacher houdt er een andere lezing op na
Ralf Schumacher, analist bij de Duitse versie van Sky Sports F1, ging meteen tegen de Oostenrijker in. 'Jullie waren hier een klasse apart, en waarschijnlijk zal dat ook wel zo doorgaan', vermoedt het broertje van Michael Schumacher. 'Wat ik indrukwekkend vind, is dat beide coureurs en het personeel zo goed hun werk doen, ondanks al het tumult in het team. Max moet stalen zenuwen hebben. Het zal hem ook persoonlijk raken, maar toch blijft hij foutloos. Hij maakt geen fouten en rijdt perfect.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties