Red Bull Racing-teamadviseur Helmut Marko is vooral opgelucht na de kwalificatie voor de Grand Prix van Spanje. De Oostenrijker zag het namelijk niet zitten dat een eerste startrij nog behaald kon worden na de vrije trainingen waarin Red Bull wat problemen had met de auto. Het scheelde uiteindelijk twee honderdsten met de poleposition. Marko denkt te weten waar Max Verstappen de pole verloor.
De kwalificatie in Spanje was net als de kwalificatie in Canada ontzettend spannend. Verstappen toverde de ene goede ronde na de andere uit de hoge hoed, wat voor velen als een verrassing kwam gezien zijn klachten over de RB20 op vrijdag en tijdens de derde vrije training. In Q3 kreeg hij ook nog een tow van teamgenoot Sergio Pérez, maar hij greep nipt naast de poleposition. In Canada gebeurde dat ook al. Verstappen gaf na afloop aan wel tevreden te zijn met zijn rondes en de kwalificatie in het geheel. 'Ik ben opgelucht', laat Marko optekenen tegenover Sky Sports.
'Na de derde vrije training wisten we namelijk niet zeker of een eerste startrij er wel in zou zitten', verklaart de 81-jarige. 'Uiteindelijk verloren we in bocht vier tijd ten opzichte van Lando. In sector 1 en 3 waren we sneller, dus over het algemeen hebben we voor de juiste richting gekozen', gaat de Oostenrijker verder. 'Het is absurd wat je met de bandenspanning kan. Het wordt met technische dingen als de simulator getest en het maakt uiteindelijk het verschil.' Norris was echter de hele kwalificatie al competitief. Oscar Piastri maakte een foutje tijdens zijn laatste run, waardoor hij even een uitstapje naast de baan maakte.
Marko op zijn hoede
De Oostenrijker levert ook complimenten aan het adres van de Britse renstal, met wie ze in Canada ook vochten. 'Het is duidelijk dat McLaren de laatste paar raceweekenden een ongelooflijke inhaalslag heeft gemaakt en een goede auto heeft voor alle circuits en met alle bandentypen', zegt Marko. 'Maar aan de andere kant was warm weer altijd een voordeel voor ons. Het is nu wat koeler en we staan er vooraan beter bij. Niet is meer vanzelfsprekend', besluit de 81-jarige. 'Als we naar de longruns op vrijdag kijken, dan is McLaren de duidelijke favoriet. Maar met de veranderingen die we hebben doorgevoerd, gaan we ervan uit dat de bandenslijtage minder is (bij Red Bull, red.).'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties