Helmut Marko geeft toe dat Ferrari in Canada sneller was. Max Verstappen wist de Grand Prix te winnen, maar moest in de slotfase wel continu de jagende Carlos Sainz van zich afslaan. Wanneer Red Bull Racing haar zaakjes niet op orde heeft, is in 2022 te zien dat de concurrentie meteen kan profiteren. Hij vindt het daarnaast niet verrassend dat de Nederlander aan het langste eind trok in Montreal, maar waarschuwt dat betrouwbaarheidsproblemen weer op kunnen spelen.
In gesprek met Motorsport.com gaat de Red Bull-adviseur in op het 2022-seizoen van zijn team. Red Bull is bezig aan een aardige winreeks, met één zege voor Sergio Pérez en vijf zeges voor Max Verstappen in de afgelopen zes wedstrijden. Toch is het niet de RB18 die wekelijks als snelste bolide op het circuit verschijnt. 'Dat klopt. Ferrari was hier iets sneller, al denk ik dat wel duidelijk is waarom dat precies zo was', meldt de Oostenrijker.
'Het zit zo dicht bij elkaar dat het andere team er meteen staat wanneer één factor niet perfect is. Het was iets in onze technische afdeling', geeft hij aan. Wat er precies misging, daar weidt de praatgrage Red Bull-topman niet over uit. Red Bull heeft al vier uitvalbeurten gekend dit seizoen, en maakte het leven van Verstappen soms lastig door defecte onderdelen niet meer aan de praat te krijgen gedurende evenementen, zoals het DRS-systeem tijdens de Spaanse Grand Prix.
Dat Red Bull de afgelopen twee wedstrijden wist te winnen, verbaast Marko niet. Met de vorm van dit jaar had hij verwacht dat op de relatief krachtsintensieve circuits Red Bull sowieso al een goede kans maakte op de zege. 'Voorafgaand aan deze double header hadden we al gezegd dat Baku en Montreal onze circuits moesten zijn: veel rechte stukken en weinig krappe bochten', benadrukt hij. Daar is de RB18 nou eenmaal sterker dan de Ferrari.
Red Bulls betrouwbaarheid
Toch is het niet enkel rozengeur en maneschijn binnen de Oostenrijkse renstal. Verstappen ervoer in de eerste drie races twee uitvalbeurten, en in Canada viel Sergio Pérez nog weg, vermoedelijk met een versnellingsbakprobleem. 'Het is altijd een zorg wanneer je zo op de limiet zit. Dat zie je bij Ferrari ook', suggereert de scout. 'Vier uitvalbeurten is te veel, maar we werken eraan.'
'Het enige team dat nog geen mechanische DNF gehad heeft, is Mercedes, maar zij moesten een paar keer inhouden vanwege oververhittingsproblemen', concludeert hij. Men ging in 2022 een reglementswijziging in, en dat betekent dat de teams continu leren van het nieuwe materiaal. Marko ziet de technische problemen als een logisch gevolg hiervan, al weet hij dat het beter moet, wil Red Bull haar Nederlandse topcoureur die tweede wereldtitel leveren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties