Marko over boordradio Verstappen en Lambiase: 'Lambiase bleek gelijk te hebben' Formule 1
Formule 1

Marko over boordradio Verstappen en Lambiase: 'Lambiase bleek gelijk te hebben'

Marko over boordradio Verstappen en Lambiase: 'Lambiase bleek gelijk te hebben'

Het zal de kijker niet zijn ontgaan, het gesprek over de boordradio tussen Red Bull Racing-coureur Max Verstappen en race-ingenieur Gianpiero Lambiase tijdens de Grand Prix van Japan. Na de kwalificatie werd de afstelling van de auto aangepast, waarover Verstappen nogal eigenwijs schijnt te zijn geweest. De boordradio die volgde, is ook team-adviseur Helmut Marko niet ontgaan.

Al wist Verstappen tijdens de kwalificatie polepositie te behalen, zijn longruns waren hem niet naar wens. Er werd besloten om de afstelling van de auto te veranderen waarbij er extra aandacht werd besteed aan de vleugelstand.

Verstappen was eigenwijs

Op de boordradio was te horen dat Lambiase aan Verstappen vroeg of de afstelling van de auto hem nu naar de zin was. 'Het was eerst onderstuur en verschuift nu naar overstuur. Eén of twee clicks aanpassen is goed', antwoordde de regerend wereldkampioen daarop. Lambiase reageerde vervolgens al lachend dat hij dat al had verwacht.

'Daar was het oude getrouwde stel weer eens!', zegt Marko tegenover Motorsport.com. Verstappen blijkt nogal eigenwijs te zijn geweest voor de start van de race. 'Voor die tijd hebben ze een lange discussie gevoerd over hoeveel clicks we aan de voorvleugel moesten veranderen. Max hield voet bij stuk, waardoor Gianpiero blij was dat hij aan het einde gelijk bleek te hebben!' Uiteindelijk is de voorvleugel tijdens de rode vlag en vervolgens tijdens de eerste pitstop aangepast.

Marko tevreden over samenwerking

Gelukkig is Marko wel te spreken over hoe Verstappen en Lambiase de situatie samen hebben aangepakt. 'Allereerst moeten we concluderen dat Max en zijn race-engineer zeer ervaren zijn, overigens ook met de data-engineer erbij. Ze weten wat ze moeten doen en ze weten ook wat Max graag wil van de auto', vertelt de 80-jarige team-adviseur.

De racepace van de auto was goed tijdens de race en dus hebben de aanpassingen nut gehad. 'Dit is min of meer de juiste keuze gebleken, alleen moesten we na die eerste stint - en dus bij de eerste pitstop - nog een kleine aanpassing doorvoeren', vertelt Marko.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws