Red Bull motorsport-adviseur Dr. Helmut Marko denk te weten waar de problemen liggen bij de auto's van Mercedes. De Oostenrijker ziet dat de Mercedes aangedreven teams achterblijven bij de Ferrari- en Red Bull-aangedreven auto's en zegt dat dit komt door de nieuwe brandstofmix van het huidige seizoen. Ook ziet de Red Bull-topman dat Mercedes nog wat werk heeft om het weggedrag van de Mercedes-auto onder controle te krijgen.
Red Bull en Ferrari waren de twee sterkste teams tijdens de eerste twee race-weekenden van het Formule 1-seizoen 2022, met Mercedes als achterblijver. Toch blijft Marko op zijn hoede voor het Duitse topteam. De Mercedes-auto heeft dit jaar een duidelijk gebrek aan tempo en controle, voornamelijk veroorzaakt door een porpoising probleem dat de auto ongelooflijk moeilijk te controleren maakt. Red Bull weet echter uit eerste hand hoe innovatief de monteurs en ontwerpers van Mercedes kunnen zijn en verwacht wordt dat het probleem zowel Sir Lewis Hamilton als George Russell niet te lang zal hinderen.
'Bij Mercedes kan het op een gegeven moment gaan lopen en plotseling is het feest voor hen', zei Marko in een interview met Formel1.de. 'Het team is zeer goed gepositioneerd en heeft ook een aantal echt belangrijke mensen op het gebied van chassis. Ik ben er volledig van overtuigd dat ze terug zullen komen als ze de porpoising onder controle hebben, ik denk niet dat het het einde van Mercedes-tijdperk is.'
Brandstof zorgt voor problemen bij Mercedes-motoren
Marko wijst op de verschillen tussen de nieuwe reglementen van 2022 en die van na 2013, waarin Mercedes een enorm vermogensvoordeel had. 'Het tijdperk na 2013 viel samen met de nieuwe motorregels en Mercedes had in die fase een ongelooflijke dominantie, ze lagen tot twee seconden voor op iedereen, maar lieten dat logischerwijs niet zien', voegde Marko eraan toe.
'Nu, met de verandering van chassis en motor, zijn de verschillen niet zo groot.' Het seizoen 2022 is begonnen met nieuwe krachtbronnen die 10 procent ethanol in het brandstofmengsel moeten gebruiken, wat een stijging van vijf procent is ten opzichte van voorgaande seizoenen, iets wat volgens Marko problematisch kan zijn voor de teams. Marko denkt dan ook dat dit de reden zou kunnen zijn voor de tegenvallende prestaties van de Mercedes-aangedreven teams: 'Het moet toch iets te maken hebben met de verhoging van de synthetische brandstof, die van vijf procent naar tien procent is gegaan. Het wijst op een verklaring die met brandstof te maken heeft.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties