Verschillende Formule 1-teams hebben net op tijd de beschikking gekregen over hun spullen en het had niet veel gescheeld of hun spullen waren nog helemaal niet aangekomen, zo meldt Motorsport.com. Een schip dat F1-materiaal vervoerde, liep onderweg namelijk een week vertraging op. F1-partner DHL schoot te hulp en inmiddels staan alle spullen in Albert Park.
Al sinds de uitbraak van de coronapandemie van 2020 kent de wereld grote problemen rondom toeleveringsketens van producten en ruwe materialen. Zo zijn de wachttijden en kosten voor transport gestegen en blijft het aanbod beperkt. Door de oorlog in Oekraïne en de toenemende inflatie is deze situatie alleen nog maar erger geworden. Een aantal F1-teams stuurde daarom weken geleden al materiaal richting Melbourne, maar desondanks dreigden de spullen alsnog niet op tijd in Australië te arriveren. Een schip met vracht van drie equipes, dat in eerste instantie 42 dagen over de reis zou doen, liep maar liefst een week vertraging op, waardoor het strakke tijdschema om Australië op tijd te bereiken in het gedrang kwam.
F1-partner DHL schiet te hulp
Om de problemen op te lossen besloot DHL, de officiële partner van F1, teams te helpen. Het internationale vervoersbedrijf nam de beslissing om de vracht in Singapore van het schip te halen zodat het rechtstreeks naar Melbourne kon worden gevlogen. Paul Fowler, hoofd afdeling autosport bij DHL, reisde persoonlijk af naar Singapore om toezicht te houden op de 'reddingsoperatie'. Vliegtuigen vanuit Los Angeles en Vietnam werden omgeleid om de vracht op te halen. Uiteindelijk vertrokken er drie volle Boeings richting Melbourne. De levering kwam maandagochtend aan in Australië.
Naast vertragingen worden teams ook geteisterd door stijgende transportkosten. 'Het is haast een biedoorlog. Tarieven van Europa naar Azië en weer terug stonden op ongeveer 900 dollar per container, maar dat is inmiddels opgelopen naar 20.000 dollar', aldus Fowler. In een poging om kosten te besparen beschikken teams over meerdere uitrustingen, zodat die vast naar Grands Prix die later in het jaar plaatsvinden kunnen worden verscheept. Het hebben van meerdere exemplaren van alles blijkt voordeliger dan dezelfde uitrusting naar elke race te laten vliegen. Alle teams hebben vijf setjes van alles, maar vanwege de extra races komt daar een zesde bij. De spullen die je ziet in de garages, aan de muren en op de pitmuur, worden allemaal verscheept.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties