Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko onthult dat sportief directeur Jonathan Wheatley voor de zomerstop een aanbod kreeg van Audi dat Red Bull niet kon evenaren. Wheatley vertrekt na het 2024-seizoen naar het merk uit Ingolstadt, dat vanaf 2026 als fabrieksteam op de grid zal staan. Daar krijgt de Brit de kans om teambaas te zijn. Marko laat weten hoe Red Bull de situatie organisatorisch op zal lossen en duikt ook nog even in de geschiedenis van het team.
Begin augustus kwam het nieuws naar buiten dat sportief directeur Wheatley het team zal gaan verlaten aan het einde van het 2024-seizoen. De Brit is dan bijna twee decennia onderdeel geweest van de kampioensformatie. Naast Adrian Newey, Helmut Marko en Christian Horner is Wheatley een van de belangrijkste medewerkers van Red Bull geweest. De Brit werd aan het begin van het jaar genoemd als eventuele vervanger van Horner, mocht het compleet mislopen met de zaak omtrent grensoverschrijdend gedrag. Horner werd echter vrijgesproken, dus veranderde er niets aan Wheatleys functie.
De 57-jarige wilde nog wel meer, en dat kon Audi hem bieden. Vanaf 2025 wordt hij daar teambaas. 'Er is geen mogelijkheid om er boos over te zijn', begint Marko over zijn collega in de Inside Line-podcast. 'Hij was een heel belangrijk deel van het team. Onze pitstops waren een maatstaf. Maar dat niet alleen, de hele aanpak, hoe de monteurs werden getraind, de interactie met de FIA, enzovoort', gaat Marko verder. Wheatley is bij velen bekender geworden tijdens het 2021-seizoen, waarin Red Bull met Mercedes om de titel streed. Wheatley was regelmatig te horen als de FIA gecontacteerd moest worden tijdens de races.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Maar hij is nu midden vijftig en natuurlijk wilde hij, hij begon als monteur namelijk, dus zijn carrière is al zeer indrukwekkend, een positie krijgen die nog meer uitdaging zou bieden', vervolgt de Oostenrijker. 'En helaas kwam dit aanbod van Audi, dat we noch qua positie, noch qua geld konden evenaren. En persoonlijk begrijp ik dat hij deze kans aangrijpt, maar het is zeker een verlies voor ons. Aan de andere kant hebben we nu een heel divers team. We hebben jonge mensen bij ons team gehaald en we leiden hen op. Dus we hebben de mogelijkheid om de positie van Jonathan over meerdere mensen te verdelen. We geloven dat we de situatie aankunnen.'
'Wat Red Bull de afgelopen jaren heeft bereikt, is ongelooflijk'
Wheatley voegde zich in 2006 bij Red Bull nadat hij zijn carrière in de Formule 1 begon als monteur bij Benetton. Vanuit die positie heeft Wheatley dus heel wat bereikt bij de kampioensformatie. Marko weet dat Red Bull als team in het geheel vanaf de beginjaren ontzettend veel heeft bereikt, en daar kijkt hij dan ook heel trots op terug. 'We wilden het vanaf het begin af aan al anders doen', zegt de 81-jarige. 'We wilden competitief meedoen, maar ook plezier hebben. In het begin kregen we daardoor het imago van een feestteam, wat tot op een zekere hoogte klopte, maar ze vergaten ook dat we wilden winnen', lacht Marko.
De Oostenrijker geeft aan dat het toen vooral ontbrak aan passie. Volgens hem was het oude Jaguar-team, het team dat Red Bull overkocht, een beetje 'een postkantoor'. 'De infrastructuur was niet helemaal je van het. Zoals de productie, de windtunnel, de simulator', somt hij op. 'Maar gelukkig was Adrian (Newey, red.) er, die zei: je hebt, dit, dit en dit nodig. En gelukkig gaf Mateschitz het geld dat nodig was. Het was een behoorlijk bedrag. Wat Red Bull de afgelopen jaren heeft bereikt, is ongelooflijk. Red Bull was tien jaar lang aandeelhouder van Sauber. Een meerderheidsaandeelhouder, zonder stemrecht.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Marko herinnert zich gesprek met Mateschitz
De 81-jarige denkt dat Red Bull vrijwel alles te danken heeft aan Dietrich Mateschitz, de oprichter van het moederbedrijf. Mateschitz overleed in 2022, en daar heeft Marko nog elke dag verdriet van. Hij denkt daarom graag aan de mooie jaren en de herinneringen met zijn landgenoot. 'Hij was altijd positief en hij zei: laten we het proberen', zegt Marko over het moment waarop het idee ontstond om een winnend F1-team op te zetten.
'Ik herinner me nog precies dat hij zei: misschien kunnen we wel een Grand Prix winnen', lacht Marko. 'Zo begon het verhaal. Ik zou zeggen dat het heel knap was van Christian om een middenmootteam om te vormen tot een winnend team. Hij had alle steun van Red Bull en de visionaire blik van Mateschitz, die bijna alle ideeën die we aan hem voorstelden accepteerde. Maar uiteindelijk moesten we leveren, en gelukkig deden we dat.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties