Marko hield zijn hart vast: 'Was rampzalig geweest als Pérez Verstappen had geraakt' Formule 1
Formule 1

Marko hield zijn hart vast: 'Was rampzalig geweest als Pérez Verstappen had geraakt'

Marko hield zijn hart vast: 'Was rampzalig geweest als Pérez Verstappen had geraakt'

Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko geeft toe dat hij wel even zenuwachtig werd toen Sergio Pérez bijna een crash veroorzaakte in de eerste bocht in Miami. Het deed hem een beetje denken aan de Grand Prix van Mexico 2023, toen maakte Pérez ook zo'n manoeuvre en beëindigde de Mexicaan daarmee zijn eigen race. Marko geeft aan dat het een ramp was geweest als hij Max Verstappen had geraakt.

Voor de verandering was McLaren de grootste tegenstander van Red Bull tijdens het raceweekend in Miami. De Britse rental introduceerde in Florida een upgrade aan haar bolide, en profiteerde van de omstandigheden, zoals de pace op de harde band en de safetycar die halverwege de race werd ingezet. Het was naar het idee van Marko duidelijk dat Red Bull niet snel genoeg was in Miami, en dat kon hij al vroeg in het weekend zien. Hoe dan ook ligt Verstappen nog steeds aan de leiding van het klassement en staat Red Bull nog steeds bovenaan in het constructeursklassement. Red Bull is tot nu toe twee keer verslagen door een ander team.

In Australië door Ferrari, al kwam dat ook doordat Verstappen een kapotte remklauw had, en in Miami door McLaren. 'McLaren was al op vrijdag tijdens de eerste training aanzienlijk sneller dan wij, dus het was geen grote verrassing dat Lando Norris onze belangrijkste tegenstander in Miami was', schrijft Marko in zijn column bij Speedweek. 'Het was al duidelijk dat we het tempo van McLaren niet konden bijhouden. In de kwalificatie voor de sprintrace maakte hij een grote fout in de eerste sector, waarbij hij 1,1 sec verloor. In de sectoren 2 en 3 haalde hij echter weer vier tienden in. Dat betekent dat hij zonder de fout op poleposition had gestaan', vermoedt de 81-jarige.

'Tijdens de kwalificatie was er geen duidelijk beeld omdat Hamilton Norris raakte. Daardoor was zijn ware snelheid niet zichtbaar', vervolgt Marko. 'Hij had ook een slechte startpositie voor de Grand Prix.' Norris kwalificeerde op P5 tijdens de kwalificatie voor de hoofdrace, Verstappen pakte de poleposition. 'Met een foutloze kwalificatie had hij vooraan gestaan en zou het veel moeilijker zijn geweest. Natuurlijk heeft Norris geprofiteerd van de safetycar-fase, maar qua racepace had McLaren het beter voor elkaar dan wij', geeft Marko toe. Red Bull had overigens tijdens de vrije training niet gereden op de harde band, alleen op de mediums en de softs. McLaren liet toen haar pace op de harde band al zien.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen miami 2024 red bull ferrari
Ditmaal mocht Verstappen niet achter het bordje met de nummer 1 parkeren.

Marko kreeg er hartkloppingen van

Het was naar het idee van Marko spannend geworden als de safetycar niet werd ingezet. 'Er is een groot verschil tussen sneller zijn en kunnen inhalen. En het lukte Norris niet om Pérez in te halen. Maar nadat hij was gestopt, kon je zien welke tijden Norris kon rijden. Als Max vooraan was gebleven, zou het zeker een spannende race zijn geworden, en ik geloof dat het hem ondanks een betere racepace en de topsnelheid van McLaren toch zou zijn gelukt om Norris achter zich te houden. Want hij had een relatieve voorsprong van elf seconden op hem', schrijft Marko. 'Red Bull verloor de meeste tijd in de eerste bocht, en Max zei ook al dat het het hele weekend niet lukte om een goede balans in de auto te krijgen.'

Op die manier had hij totaal geen grip en had hij op zondag überhaupt niet de snelste auto, denkt Marko. 'Zelfs voordat Max de paal raakte, waren we qua snelheid slechts nipt sneller dan Ferrari. De temperaturen hadden daar niets mee te maken, die waren relatief constant', zegt de Oostenrijker. De herstart na de safetycar vond Marko in ieder geval niet het meest spannende moment van de race. 'Toen Pérez tijdens de start bijna een crash veroorzaakte in de eerste bocht, dacht ik: mijn god! Het deed me denken aan Mexico, waar hij ook zo'n manoeuvre maakte in de eerste bocht. Gelukkig liep het goed af, het zou natuurlijk een ramp zijn geweest als hij Max had geraakt. Het feit dat Leclerc geen goede start had, leidde tot deze actie van Checo.'

Pérez' achterstand 'was acceptabel'

De voorvleugel van Pérez veroorzaakte alleen een kras op de diffuser van Verstappen. De Mexicaan reed daarna een stint van achttien ronden op zijn mediums, en schakelde over op de harde band, maar het was snel duidelijk dat hij ook niks met de harde band kon. 'Al met al reed Checo echter een goede race, zijn achterstand was acceptabel. En hij had ook het geluk dat Carlos Sainz een tijdstraf kreeg, dus hij schoof op naar de vierde plaats, waar hij ook was gestart. Het was indrukwekkend hoe hij Norris in een aanzienlijk snellere auto achter zich hield', aldus Marko.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws