Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko doet een boekje open over het vertrek van Adrian Newey en doet uit de doeken dat hij niet verwacht dat hij zal stoppen met werken in 2025 en 2026. De Oostenrijker hint op Ferrari als de toekomstige werkgever van Newey. Marko benadrukt dat hij niet denkt dat het team een technische terugval zal hebben nu Newey er niet meer is.
Voorafgaand aan het Grand Prix-weekend van Miami kondigde Red Bull aan dat Newey per direct zou stoppen met het Formule 1-project en het team ging verlaten. Tot mei 2025 werkt hij dan nog aan de Hypercar van Red Bull, de RB17. Newey was afgelopen weekend nog wel in Miami te zien bij het team. Max Verstappen en Sergio Pérez kregen op de persdag direct een vragenvuur over het vertrek van de topontwerper en wat het betekent voor het team. De rijders gaven aan dat het jammer is dat hij vertrekt en dat ze veel respect voor hem hebben, maar het is niet zo dramatisch dat Red Bull van de ene dag op de andere instort. Dat zei Marko ook.
Sommigen geloven dat Newey wegging vanwege persoonlijke redenen, en de zaak rondom Christian Horner, die al sinds februari loopt, er één van was. Het was voor Marko in ieder geval geen verrassing. 'Nee, dat was al langer aan de gang', zegt de Oostenrijker in gesprek met Oe24. Horner zei een tijd geleden in een interview dat Newey's rol niet meer zo op de voorgrond stond als normaal, en dat schoot bij Amanda Newey, de vrouw van de ingenieur, in het verkeerde keelgat. 'Er waren meerdere aanleidingen, dat was er een van', geeft Marko aan. 'Newey is een legende. Hij is de beste F1-ontwerper en hij was op zijn best wanneer er reglementswijzigingen kwamen.'
'Ik zou eerder op rood wedden'
De 81-jarige geeft aan dat Newey de nieuwe voorschriften altijd het beste wist te benutten. 'En met Newey had je een boegbeeld. Met hem aan boord was het veel gemakkelijker om jonge ingenieurs aan te trekken, omdat het voor hen een eer was om met hem te werken. Aan de andere kant is ons technische team zeer breed samengesteld met een mix van ervaren mensen zoals Pierre Waché en jongere ingenieurs. Maar als er problemen waren, dan was Newey vaak de eerste die een oplossing had', legt Marko uit.
Er staat echter wel weer een reglementswijziging voor de deur. 'Dat gaat niet problematisch worden, maar de meest ervaren man is dan niet meer bij ons. En ik vrees dat hij bij een concurrerend team gaat zijn', stelt de Oostenrijker. Marko denkt dan ook niet dat Newey met pensioen gaat. 'Nee', antwoordt hij stellig. 'Ik zou eerder op rood wedden', hint de 81-jarige. 'Met Newey verlaat een mythe het team, maar ik geloof niet dat we daarom een technische terugval zullen hebben. We moeten ons nu concentreren op het WK en weer rust in het team brengen.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties