Helmut Marko heeft een goed gevoel overgehouden aan de eerste vrije training op het circuit van Monza. Niet alleen zette Max Verstappen in het eerste trainingsuur de snelste tijd op de klokken, maar veel belangrijker nog: de balans in de RB20 was een flink stuk beter dan een week geleden in Zandvoort. En dat biedt perspectief.
Er is al maanden geen sprake meer van dominantie, maar in de voorbije races leek Red Bull Racing zelfs steeds verder achterop te raken bij McLaren. De grootste klap werd afgelopen weekend door de Britse renstal uitgedeeld. Met een voorsprong van bijna 23 seconden was Lando Norris oppermachtig op het thuiscircuit van Verstappen en het was voor Red Bull duidelijk dat er snel een antwoord moest komen.
Dat antwoord kwam er enkele dagen later al tijdens de eerste oefensessie op het circuit van Monza. Hoewel Verstappen nog wat stroef uit de startblokken kwam en vooral veel moeite had met de eerste bocht, reed de drievoudig wereldkampioen in de slotfase op het zachtste rubber van Pirelli soeverein naar de snelste tijd, terwijl zijn belangrijkste uitdager in het wereldkampioenschap, Norris, niet verder kwam dan P3 op ruim twee tienden van een seconde.
Oplossingen balansproblemen lijken te werken
Het resultaat uit VT1 stemt Marko tevreden, maar dat was echter niet het belangrijkste. 'Het circuit is met elke ronde sneller geworden', verklaart Marko bij de Duitse tak van Sky Sports waarom Verstappen in de slotfase een veel snellere tijd reed dan de concurrentie, die dat enkele minuten eerder had gedaan. 'De balans is duidelijk beter geworden en dat is waar we naar op zoek waren', onthult Marko de echte reden van de blijdschap.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Toch houdt de 81-jarige Oostenrijker nog wel een slag om de arm. Het is nog te vroeg om te zeggen hoe de RB20 zich tot de bolides van de andere teams verhoudt. Ieder team werkt immers een ander programma af. 'Je moet het gewicht van de verschillende auto's in ogenschouw nemen, maar ik denk dat we beter zijn geworden en dat de auto voorspelbaarder is. Als we nu goede stappen blijven zetten, dan ben ik positief', aldus Marko, die stelt dat de aanpassingen aan het circuit Red Bull ook hebben geholpen. 'De kerbstones zijn namelijk een stuk vlakker geworden.
'Vorig jaar was dat een handicap voor ons, ondanks dat we alles wonnen', legt Marko uit. 'De hoge temperaturen komen ons ook goed uit, al denk ik dat gedurende het weekend de grip zal verbeteren en we wat zullen verliezen. We missen eigenlijk vooral snelheid in de eerste sector. Als we dat kunnen minimaliseren, denk ik dat we best goed kunnen presteren', aldus een hoopvolle Marko.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties