Marko ziet duidelijke overtreding McLaren: 'De vleugel buigt en er is tijdwinst' Formule 1
Formule 1

Marko ziet duidelijke overtreding McLaren: 'De vleugel buigt en er is tijdwinst'

Marko ziet duidelijke overtreding McLaren: 'De vleugel buigt en er is tijdwinst'

Veel prominenten hebben zich in de afgelopen dagen al uitgelaten over de veelbesproken achtervleugel, die McLaren tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan gebruikte en nu heeft ook Helmut Marko zich gemengd in de discussie. Voor de 81-jarige adviseur van Red Bull Racing is het zo klaar als een klontje dat McLaren profijt heeft van de flexi-wings.

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan viel het kenners en prominenten al op dat de achtervleugel op de bolides van Lando Norris en Oscar Piastri doorbogen en daardoor voor een soort mini-DRS zorgde. Hoewel geen enkel team na afloop van de race een protest indiende tegen de uitslag, liet de FIA donderdag desondanks weten een onderzoek te zijn gestart naar de veelbesproken achtervleugel van McLaren.

Waar men bij McLaren stug bleef volhouden dat de vleugel 'uitvoerig getest' en volledig 'legaal' is, trok de concurrentie dit in twijfel. Onder meer Max Verstappen, Charles Leclerc en Sergio Pérez hadden zo hun bedenkingen bij de vleugel en ook Marko voegt zich daar nu bij. Tegenover het Duitse Sky liet de Oostenrijker weten dat de situatie voor hem volkomen duidelijk is.

'Net als de meeste kijkers zagen we het op de televisie', stelt Marko dat het doorbuigen van de achtervleugel op de onboordbeelden eigenlijk niet te missen was. 'Er was sprake van een extreme buiging en de reglementen schrijven voor dat vleugels niet op een dergelijke manier gebouwd mogen zijn', haalt Marko de reglementen er maar even bij.

McLaren had profijt van vleugelontwerp

Met de uitspraken van McLaren over de legaliteit van de achtervleugel kan Marko dan ook weinig. 'De keuring is één ding, daar zijn ze vast voor geslaagd, maar wat er in de race gebeurt, is een heel ander verhaal', haalt de 81-jarige Oostenrijker de argumentatie van McLaren onderuit. 'Er is eigenlijk geen grijs gebied. Er staat precies in de regels dat de aerodynamica niet mag veranderen tijdens het rijden', is het voor Marko volledig duidelijk dat McLaren buiten de lijntjes heeft gekleurd.

Marko richt zich tot slot tot de FIA. Volgens hem heeft het autosportorgaan namelijk drie keuzes. Gebruik een andere testmethode, verander de regels of sta McLaren niet langer toe deze vleugel te gebruiken', licht hij die drie opties toe. Dat er wat moet gebeuren, daar bestaat voor Marko immers geen enkele twijfel over. 'De vleugel buigt en er is tijdwinst.' De FIA heeft volgens het Duitse Auto, Motor und Sport inmiddels ook al ingegrepen. McLaren moet de vleugel op twee punten aanpassen, zo meldt het medium.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws