Leclerc ziet hoe Ferrari te kijk gezet werd: 'Daarom werd Verstappen naar binnen gehaald' Formule 1
Formule 1

Leclerc ziet hoe Ferrari te kijk gezet werd: 'Daarom werd Verstappen naar binnen gehaald'

Leclerc ziet hoe Ferrari te kijk gezet werd: 'Daarom werd Verstappen naar binnen gehaald'

Charles Leclerc denkt dat Ferrari niet op Max Verstappen had moeten reageren tijdens de Grand Prix van Hongarije. De Red Bull Racing-coureur werd vrij vroeg naar binnen gehaald tijdens zijn tweede stint, en om de WK-leider af te dekken dook ook Leclerc de pitstraat in. Waarom Ferrari reageerde, begrijpt de Monegask niet, terwijl hij zich ook afvraagt waarom zijn team voor de harde band koos. Mattia Binotto geeft er een verklaring voor.

'Ik ben er vrij zeker van dat Verstappen naar binnen gehaald werd om ons onder druk te zetten, maar ik denk niet dat we daarop hadden moeten reageren', zo uit Leclerc zijn twijfel over de strategie van zijn renstal in gesprek met RaceFans. 'Dat heeft een kettingreactie veroorzaakt waardoor we meer tijd verloren dan we hadden moeten verliezen.' Op de harde band lag de pace van Ferrari zó laag dat Leclerc aan het einde van de race maar weer naar de softs wisselde.

Ferrari heeft zich volgens Leclerc dus laten misleiden door de stop van Verstappen. De dreiging van de Nederlander schatte de strategen van Ferrari blijkbaar anders in dan de coureur zelf. 'Ik denk dat de tweede stint langer had moeten zijn', meldt Leclerc dan ook. 'Die eerste stint stopten we op het juiste moment en maakten we de juiste keuze. Ik weet alleen niet waarom we die tweede stint inkortten en vervolgens naar de harde band wisselden.'

Binotto over de harde band bij Leclerc

Teambaas Binotto is dieper op de stof ingegaan na afloop van de wedstrijd. Tegenover The Race liet hij details los betreffende de gedachtegang aan de pitmuur van de Italiaanse renstal. 'Onze simulaties toonden dat die eerste opwarmronden lastig waren. Tien of elf ronden lag de pace dus lager dan de pace op de mediums, maar daarna hadden we aan het einde van de stint meer snelheid gehad. We hadden dertig ronden te gaan.'

'Daarom besloten we voor de harde band te gaan. Het was een stint van dertig ronden en we probeerden onze positie te verdedigen ten opzichte van Verstappen', beargumenteert de Italiaanse Ferrari-leider. Er werd niet verwacht dat de mediumband voldoende leven had om het te redden tot aan het einde. Verstappen bewees tijdens de Hongaarse Grand Prix uiteindelijk het tegendeel.

Binotto stelt dat Ferrari de harde banden niet aan de praat kreeg, maar dat het tegenvallende resultaat ook aan de F1-75 lag. De bolide oogde op vrijdag en zaterdag ijzersterk, maar verloor aan kracht toen de Hungaroring op zondag afkoelde. 'Ik wist dat die harde banden op andere auto's ook niet goed werkten, maar onze analyse was gebaseerd op alle data die we tot onze beschikking hadden.' Die analyse suggereerde dat de harde band de optimale keuze was voor de op P6 geëindigde Leclerc.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws