Charles Leclerc heeft voor de derde keer in zijn carrière poleposition gepakt voor de Grand Prix van Monaco. Groot was de voorsprong van de torenhoge favoriet echter niet. Oscar Piastri, Carlos Sainz, en Lando Norris mogen ook in de top vier starten, terwijl Red Bull Racing tegenviel. Max Verstappen raakte de muur in de eerste bocht en eindigde als zesde, terwijl Sergio Pérez achttiende werd. Verstappen kwam minder dan een halve tiende tekort op de derde plek.
Bij de start van Q1 zag Monte Carlo er niet veel anders uit dan op een normale zaterdagmiddag: er was sprake van filevorming in de krappe straten van het prinsdom. Ditmaal waren de bolides alleen nog net wat exclusiever dan tijdens andere weekenden. Alleen de coureurs van Haas, Stake, en Ferrari wachtten nog even af. Binnen twee minuten meldden ook de heren van beide achterhoedeteams zich op het asfalt, en na drie minuten kwamen favorieten Charles Leclerc en Carlos Sainz als laatsten het circuit opgereden.
Op het zachte C5-rubber was Lando Norris van de topteams de man met de eerste tijd: een 1:14,0. Yuki Tsunoda, in de vrije trainingen ook al sterk, bracht zijn banden echter snel op temperatuur, en ging met een 1:13,0 een volle seconde sneller. Om Q2 te halen zou het echter nog veel sneller moeten gaan, met een hoge 1:11 als verwachte cut-off-tijd. Max Verstappen opende met 1:12,7 goed, en nam korte tijd de eerste tijd over, maar de Haas-coureurs gingen allebei nog enkele tienden sneller.
Q1: Ferrari komt moeizaam op gang
Zelfs Leclerc kon in zijn eerste snelle ronde niet tippen aan de tijden van Haas, maar bij de tweede pogingen ging het veel sneller. George Russell ging naar 1:12,2, en bleef Carlos Sainz daarmee enkele honderdsten voor. Verstappen leek het vrij goed voor elkaar te hebben, en heroverde met zijn 1:12,0 de snelste tijd. Onderin waren op dat moment teamgenoot Sergio Pérez en de Stake-coureurs terug te vinden. Stake heeft het al het hele weekend loodzwaar.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Terwijl Ferrari er opvallend genoeg ook in de tweede ronde niet aan te pas kwam, pakte Oscar Piastri wel de snelste tijd van Verstappen over, met de eerste 1:11 van de dag, en twee tienden voorsprong op Verstappen. Ferrari betaalde de prijs voor een strategische blunder, door later dan de rest naar buiten te gaan, waardoor ze constant out of sync zaten, en dus constant verkeer tegenkwamen. Beide Ferrari-coureurs stonden nog lang niet op veilige plekken toen de coureurs halverwege de banden lieten wisselen. Op dat moment, met zes minuten te gaan, leidde Piastri voor Russell, en Verstappen. Norris, Leclerc, en Pérez stonden op dat moment buiten de top tien.
Q1: Twee toppers uitgeschakeld
In de slotfase kwamen de echte toptijden pas, met daarbij ook Leclerc. De Monegask snelde naar 1:11,6, en nam de eerste plek over, totdat Russell naar 1:11,4 ging. Verstappen verbeterde naar een derde plek, terwijl Alexander Albon en beide Haas-coureurs ook in de top zeven stonden. Norris en Pérez stonden op dat moment in de gevarenzone. Norris kwam met twee minuten op de klok pas weer naar buiten, maar wist zich na het vallen van de vlag nog in veiligheid te brengen.
Hetzelfde kon niet van Pérez gezegd worden. De Mexicaan eindigde zeer teleurstellend als achttiende, en moet dus wederom aan een inhaalrace in Monaco beginnen. Naast de Red Bull-coureur was ook Fernando Alonso een verrassende uitschakeling met P16. Zhou Guanyu (laatste), en Logan Sargeant (zeventiende) hielden hun pijnlijke statistiek in leven dat ze dit jaar in elke Q1-sessie uitgeschakeld werden. Valtteri Bottas was de laatste afvaller. De verschillen waren miniem: Esteban Ocon ging als vijftiende door met minder dan vier tienden achterstand op snelste man Russell.
Q2: Vier man binnen een tiende
Na Q1 was het duidelijk dat het in Q2 ook weer ontzettend spannend zou worden, met minieme verschillen, waarbij details dus het verschil maken. Verstappen was meteen weer op snelheid met een 1:11,1, maar zag Carlos Sainz twee honderdsten sneller gaan. Ook Yuki Tsunoda en Esteban Ocon waren voorin terug te vinden.
Bij zijn tweede snelle ronde versnelde Verstappen naar 1:11,0, om zo de eerste plek te heroveren. Na tien minuten in Q2 was zijn voorsprong op Sainz en Hamilton minder dan een tiende, maar de Nederlander stond op het punt om zijn eerste plek in te leveren. Piastri maakte indruk met een 1:10,7 waarmee hij een gezonde marge had richting zijn uitdagers.
In de laatste minuten werden de marges vooraan weer steeds kleiner. Norris meldde zich voor het eerst vooraan door 0,024 seconden sneller te gaan dan zijn jongere teamgenoot. Leclerc stond op minder dan een tiende achterstand, voor Russell en Verstappen. De wereldkampioen was met een bloedsnelle openingssector wel nog op weg naar een tijdsverbetering, waarmee hij zich in het krappe gaatje tussen de McLaren-coureurs wist te nestelen. Met Leclerc op vier stonden er vier coureurs binnen een tiende.
Daarachter gingen ook Pierre Gasly, Russell, Hamilton, Sainz, Tsunoda, en Albon door. Voor Williams was dit de eerste Q3-deelname van het jaar. Esteban Ocon, Hülkenberg, Ricciardo, Stroll, en Magnussen haalden het niet, en moeten op zondag net buiten de top tien aan de Grand Prix beginnen.
Q3:
Vervolgens was het voor de tien snelste coureurs tijd voor het laatste kwalificatiedeel, dat twaalf minuten duurt. McLaren, Ferrari, en Mercedes waren met twee troeven aanwezig, terwijl Verstappen, Albon, Tsunoda, en Gasly er alleen voor stonden. In de eerste snelle ronde regende het 18,4s in de openingssector. Hamilton wist ook in de laatste twee sectoren hard te gaan, en opende met een 1:10,9. Daarmee was hij al sneller dan zijn eigen tijd uit Q2.
Leclerc hield zich in Q1 en Q2 redelijk gedeisd, maar trapte het gaspedaal in Q3 vol in. De Monegask zette een 1:10,4 neer, al was het verschil met Piastri slechts 0,026 seconden in de eerste ronde. Sainz kwam twee tienden tekort, terwijl Verstappen een extra opwarmronde reed. De Nederlander opende vervolgens weer razendsnel met een openingssector van 18,255. Ondanks die goede eerste sector verloor hij zijn marge in de middensector. Met een tiende achterstand zette hij de derde tijd neer. Na de eerste pogingen leidde Leclerc voor Piastri, Verstappen, Sainz, Russell, Norris, en Hamilton.
Met enkele minuten op de klok maakten de coureurs zich klaar voor de climax van de kwalificatiesessie. Russell wist in die laatste poging zowaar de toptijd van Verstappen in de eerste sector aan te scherpen. Het was niet voldoende voor de eerste plek, maar Russell klom wel naar de derde plek, maar op dat moment moesten veel andere toppers nog volgen.
Verstappen kon echter niet terugslaan. De Nederlander raakte de muur en brak zijn ronde af, terwijl hij de rest zag versnellen. Leclerc pakte poleposition, voor Piastri, Sainz, en Norris, met dus de Ferrari's en McLarens op de eerste rijen. Russell eindigde als vijfde, voor Verstappen, en Hamilton. Tsunoda, Albon, en Gasly completeerden de top tien.
Uitslag Kwalificatie Grand Prix van Monaco 2024
Pakt Verstappen de overwinning in Monaco? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties