Max Verstappen liet goede data zien betreffende de longruns op de harde band tijdens de tweede vrije training, maar er lijkt nog wat werk aan de winkel te zijn. Teamgenoot Sergio Pérez reed zijn longruns op de mediumband en komt nog wat tekort op Oscar Piastri en Carlos Sainz. Mercedes lijkt er wat beter bij te zitten, al heeft de Duitse renstal geen longrun op de harde band verreden.
De eerste sessies in Monaco deden een beetje denken aan de vrijdag in Imola, waarop Verstappen ook moeite had met de bolide en zich helemaal niet comfortabel leek te voelen. De Nederlander klaagde over de balans en het gestuiter van de RB20 terwijl hij door de straten van Monte Carlo raasde, en thuisheld Charles Leclerc en Lewis Hamilton wisten de show te stelen door bovenaan de tijdentabellen te eindigen. Gezien het verkeer en het gebrek aan vrije lucht zijn de longruns niet geheel representatief om een goed beeld te krijgen van de racepace.
In de tweede vrije training waren echter ook de runs op de zachte band belangrijk, aangezien een goede kwalificatie cruciaal is voor een kans op de zege in het prinsdom. De racesimulaties dienen ook om uit te vinden hoe lang de twee zachtere Pirelli-compounds meegaan en wanneer ze beginnen te grainen. Dat is een belangrijke aanwijzing voor hoe lang de teams de vermoedelijk enige pitstop van de race kunnen uitstellen.
De tekst gaat verder onder de tabel
Ondanks zijn problemen met de auto heeft Verstappen wel goede data laten noteren betreffende de longruns op de harde band. De harde band en de mediumband gaan vermoedelijk een hoofdrol spelen in Monte Carlo, en dus is het veelbelovend dat de tijden van de drievoudig wereldkampioen er zo uitzien. De rest van de coureurs in de tabel hebben hun longruns op de mediumband gereden, waarbij Sainz met een korte longrun de snelste was. Pérez, die ook klaagde over het gestuiter van de auto over het asfalt, kwam een aantal tienden tekort op Sainz, maar was wel sneller dan Leclerc. De Monegask blonk echter uit bij de kwalificatieruns.
Mercedes kampte met graining
Bij Mercedes ging het vooral tijdens de kwalificatieruns goed, waarbij met name Hamilton goede tijden reed, op gebruikte softs. Hamilton reed zijn snelste ronde tien minuten na Leclerc, wat een voordeel van drie tot vier tienden betekent. Het is echter een beeld dat we wel vaker zien bij de Duitse renstal: goed op vrijdag en zaterdagochtend, minder goed op zaterdagmiddag en zondag. George Russell reed tijdens de tweede vrije training met een andere vleugel dan in de eerste sessie, en dat leverde niet echt representatieve data op. Mercedes-teambaas Toto Wolff gaf aan dat Mercedes echter al vroeg last kreeg van graining, met name bij de voorbanden.
McLaren oogde net als in Imola sterk. De twee heren van de Britse renstal reden allebei een ander programma tijdens de tweede vrije training, waarbij Norris eerst gebruikte zachte banden de baan opging, en Piastri aan de slag ging met de mediums. McLaren wilde slechts één set zachte banden gebruiken. Norris verklaarde na afloop dat er een of twee teams voor hen zullen liggen, en voorlopig lijkt dat ook zo te zijn, als wordt gekeken naar de data van de longruns. Teamgenoot Piastri was net wat rapper op de band met de gele wangen, al was Norris wel sneller dan Hamilton en in de buurt van Pérez.
Pakt Verstappen de overwinning in Monaco? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties