Analist Peter Windsor vindt het niet verrassend dat Red Bull Racing in Monaco nog niet de absolute favoriet is. Waar veel andere analisten en presentatoren wijzen op een zorgwekkende trend bij Red Bull, denkt Windsor dat er weinig reden voor Red Bull en Max Verstappen is om zich zorgen te maken op basis van de verhoudingen in Monaco.
De 2024-kalender telt maar liefst 24 Grands Prix, waarbij Monaco en Monza wel tot de meest extreme circuits behoren. 'Je moet in gedachten houden dat het kampioenschap lang is, en de ontwerpers van Formule 1-teams moeten daarbij bepaalde compromissen sluiten', zo legt Windsor uit dat buitenbeentje Monaco niet bepalend is voor de ontwerpkeuzes die teams hanteren. 'Ik denk dat we dit ook terugzien in de problemen van Red Bull, en ook wel enigszins bij andere teams. Daar zie je aan dat ze een compromis gesloten hebben.'
McLaren lijkt op Red Bull
Windsor legt uit dat de teams zich op de meer representatieve circuits focussen, en dat men het resultaat in Monaco enigszins op de koop toeneemt. 'Als je een auto hebt, die op jaarbasis zo goed is als de Red Bull, en met de grotere sweet spot die ze hebben, en dat ze misschien wel het snelste team op de rechte stukken zijn, dan ga je altijd circuits houden, en dan vooral Monaco, waar je nauwelijks rechte stukken hebt. Op die circuits wordt het dan gewoon lastiger om een goede auto te hebben, en dat zien we voorlopig terug in Monaco', vertelt de 71-jarige in zijn analyse op zijn YouTube-kanaal.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Daarin is Red Bull niet het enige team, benadrukt Windsor. 'Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor McLaren, maar wel in een minder extreme vorm, omdat ze deze kenmerken niet zo extreem hebben als Red Bull', deelt Windsor. Oscar Piastri was met de vierde tijd de snelste McLaren-coureur in de laatste vrije training, met Lando Norris slechtst op P8. 'Ze zijn daardoor relatief gezien wat minder competitief dan Mercedes, Ferrari, of zelfs Aston Martin, die niet zo snel zijn geweest op de rechte stukken, maar op andere vlakken wel goed presteerden.'
Ferrari als favoriet
De zwakkere vorm van McLaren en Red Bull geeft Ferrari een geweldige kans op de winst, weet Windsor. 'Als je een auto hebt zoals de Ferrari, die dit jaar wat topsnelheid heeft ingeleverd, maar de coureurs de banden laat managen, en die meer grip, balans, en tractie geeft, dan zal je het in Monaco altijd goed doen. Het was prachtig om te zien dat Charles Leclerc een klasse apart was, zoals alle echte topcoureurs zijn als ze zich in zo'n situatie bevinden. Hij reed met compleet zelfvertrouwen, en genoot van het circuit en de situatie. De auto voelt geweldig aan, en hij kan het gripniveau van het circuit aanvoelen. Dat was heel mooi om te zien. Leclerc kan deze race alleen nog maar verliezen nu', meent de Brit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Toch denkt Windsor dat het gevecht voor poleposition toch nog spannend kan worden. Verstappen kwam al eerder terug uit geslagen positie, bijvoorbeeld in Imola. 'Vlak Red Bull echter nooit uit', verzoekt Windsor. 'Op de vrijdag werd er veel gesproken, vooral door Max Verstappen, over dat de auto heel lastig te besturen was, en Sergio Pérez beaamde dat, als het aankomt op het stuiteren en dat hij echt op het scherpst van de snede moest rijden.'
Windsor vindt dan ook dat de problemen bij Red Bull, waar veel over gesproken wordt in de laatste weekenden, behoorlijk overtrokken zijn. 'Dit moet wel in perspectief geplaatst worden. De meeste teams zouden de auto van Red Bull maar wat graag hebben. Ze moeten de auto wat hoger afstellen, en de auto wat minder stijf afstellen. Ik kan het me niet voorstellen dat Max niet supersnel zal zijn in de kwalificatie. Ik zeg niet dat hij Charles Leclerc verslaat voor poleposition, want dat is verre van zeker.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties