De inkomsten van de razend populaire Netflix-serie "F1: Drive to Survive" lijken niet altijd even eerlijk verdeeld te zijn over de Formule 1-teams. Sinds 2019 brengt Netflix ieder jaar een nieuw seizoen uit van de documentaireserie, maar vooral de grote teams lijken hiervan te profiteren.
Motorsport-total.com schrijft dat steeds meer teams zich verzetten tegen de manier waarop zij meeprofiteren van de Netflix-serie. Het is nu namelijk zo dat Netflix naar verluidt vijf miljoen dollar per seizoen betaalt om intensief bij de teams aanwezig te mogen zijn, wat zou betekenen dat elk team een half miljoen dollar opstrijkt. Echter blijkt dat die vijf miljoen dollar per jaar in een grote 'mediapot' van de FOM (Formula One Management, red.) gaat en daarvan krijgen de topteams het grootste gedeelte.
Het Duitse medium schrijft dat de grote teams dan ook drie of vier keer meer geld krijgen dan de kleine teams. AlphaTauri-teambaas Franz Tost uitte eerder al kritiek op het concept. 'Wij krijgen maar weinig te zien van het geld dat er met Netflix verdiend wordt. Het is voor ons een slechte deal. Bovendien hebben wij er als team weinig aan op het gebied van marketing, want onze sponsoren worden nauwelijks in beeld gebracht. Ik ben er boos om geworden.'
Gunther Steiner, die in alle seizoenen tot nu een prominente rol speelde in de serie, denkt hier anders over. 'Het is gewoon hoe de Formule 1 in elkaar steekt, daar moeten we maar mee zien te leven', stelt hij. 'Als je in de Formule 1 stapt, weet je dat de verhoudingen niet altijd gelijk zijn. Als je dat niet kan accepteren, hoor je hier niet thuis.'
Check hier de eerste aflevering van het nieuwe online programma Off-Track van F1Maximaal!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties