In de voorbeschouwing van nu.nl op de Grand Prix van België kijkt coureur Ho-Pin Tung vooruit naar het aankomende Grand Prix-weekend. Gezien de grote voorsprong van Max Verstappen in Hongarije én tijdens de 2022-editie van de Belgische Grand Prix, zijn de voortekenen voor de concurrentie niet erg goed. Ook Tung verwacht dat de RB19 met Verstappen erin weer een combinatie gaat vormen die lastig te verslaan zal zijn.
'Ik denk dat Red Bull op Spa echt vernietigend snel gaat zijn, mits het droog is, want een natte baan of wisselende omstandigheden voegen altijd veel extra variabelen toe. Kan je je nog herinneren wat Verstappen hier vorig jaar deed? Toen reed hij op dominante wijze vanaf de veertiende plek naar de zege', herinnert Tung zich. 'Dat was een combinatie van de auto en de bandenslijtage die heel hoog was. De prestaties worden in Spa heel erg gelimiteerd door slijtage van je achterbanden en Verstappen wist dat ongelooflijk goed te managen.'
De RB19 is duidelijk nog wat beter dan de RB18, en dus liggen de verwachtingen nu ook hoog. 'De concurrenten van Red Bull zullen echt met angst en beven naar Spa reizen. Mede ook omdat Spa qua afstelling een gecompliceerd circuit is. Door Eau Rouge is het bepalen van de rijhoogte voor de teams over het algemeen erg lastig. We weten dat het window qua rijhoogte waarin de Red Bull goed werkt relatief groot is, dus dat is dan juist een voordeel voor hen.'
'Daarnaast is het qua downforce altijd een lastige keuze die je moet maken. Ga je met iets minder vleugel, dan win je veel in de eerste en laatste sector, maar verlies je veel in de middelste sector en heb je meer last van bandenslijtage. Met de voorspelde wisselende omstandigheden zullen de meeste teams voor de optie met meer downforce kiezen voor dit weekend', verwacht Tung. Het verschil wordt op Spa-Francorchamps ook vaak gemaakt in die lange middelste sector. Als je je daar niet staande weet te houden, kunnen de verliezen tot boven de seconde oplopen.
Budgetplafond zorgt voor dominantie
Een paar jaar geleden werd het budgetplafond geïntroduceerd, deels om de kosten te drukken, maar ook deels om ervoor te zorgen dat de teams meer aan elkaar gewaagd zouden worden. Het is echter de vraag of dat het gewenste effect heeft gehad. Hoewel het achter Red Bull ontzettend spannend is, kan je de winnaar dit seizoen voor aanvang van het weekend vaak wel met potlood invullen. 'In het verleden hebben we natuurlijk ook dominante jaren van Ferrari en Mercedes gezien. Maar ik weet niet of het verschil met de rest ooit zo groot is geweest als nu met Red Bull. Al was Schumacher in zijn tijd ook superdominant. Om de eerste plek is er nu bijna geen spanning en ik denk dat het mede te maken heeft met de budgetlimiet', denkt Tung.
'Ga maar na, teams als Mercedes en Ferrari hebben echt wel veel kennis in huis. Die zullen vast ook wel bepaalde oplossingen in gedachten hebben, maar die kunnen niet alles proberen en uitvoeren omdat ze gebonden zijn aan die budget cap. Beperkingen voor windtunnel en CFD-simulaties spelen ook een rol, maar gaan hand in hand met het budgetplafond.' Zoals de grote voorsprong van Verstappen in Hongarije liet zien, is de concurrentie sinds de seizoenstart nog niet dichter bij Red Bull gekomen. 'Als de budget cap er niet zou zijn, zou de spanning om de overwinning denk ik groter worden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties