Ondanks dat altijd wordt gezegd it's only testing, probeert men wel direct conclusies te trekken over de prestatieniveaus van de teams na de drie dagen in Bahrein. Elke evaluatie van de test is per definitie onnauwkeurig, omdat deze is gebaseerd op aanwijzingen en momentopnames. Autoracer.it gaat daarom in op de technische veranderingen bij Red Bull Racing, met name de flexi-wings.
Tijdens de testdagen van de Formule 1 is het altijd een beetje koffiedik kijken. Dat geldt in het bijzonder voor Red Bull, die gemixte signalen liet horen na de drie dagen op het Bahrein International Circuit. 'Het probleem is dat het team geen volledige racesimulatie heeft uitgevoerd en Verstappen leek zelfs helemaal geen racerun te hebben gedaan', begint Andrew Benson van BBC Sport.
'Op donderdag legde de nieuwe teamgenoot van de Nederlander, Lawson, 43 ronden af van de 57 die een Grand Prix telt. Hij was meer dan een seconde langzamer dan Norris, maar daaruit zijn nauwelijks conclusies te trekken', vervolgt hij. 'Verstappen reed op vrijdag wel een korte stint die erg snel oogde. Dat zou hem op een vergelijkbaar niveau brengen met Norris een dag eerder.'
Experimenteren met nieuwe onderdelen
Ook die conclusie berust op veel aannames. Zijn brandstofniveau is onbekend, en die van de andere teams ook. 'Verstappen was op de laatste middag een tijdlang de snelste van allemaal, totdat Russell hem met nog zes minuten te gaan net voorbleef', schrijft Benson. 'Rondetijden over één ronde zijn in tests bijzonder onbetrouwbaar, en bovendien zag de auto er niet comfortabel uit. Verstappen had zichtbaar moeite om ermee om te gaan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Op de laatste testdag was Red Bull inderdaad niet tevreden met de auto, maar dat kan ook komen door het temperatuurverschil. De omstandigheden in Bahrein waren apart te noemen. 'De auto had op sommige plekken weinig grip aan de voorkant, op andere te weinig aan de achterkant. Hij maakte zelfs een spin in bocht een. Red Bull experimenteerde de hele dag met nieuwe onderdelen. Waché gaf vervolgens aan dat ze zich zorgen maakten.'
Flexi-wings op de RB21
Wat iets beter te evalueren valt, zijn de nieuwe technische componenten op de auto. Vanzelfsprekend voeren de teams updates door gedurende het seizoen, maar de voorvleugels en achtervleugels die werden getest tijdens de driedaagse test, waren goed in beeld. Bij Red Bull was te zien dat er nu ook flexibele vleugels op de auto zitten. Dit was vorig jaar een controversieel onderwerp. De FIA besloot vanaf dit jaar strenger toe te zien.
De tweede fase van het proces start in Spanje. 'Red Bull besloot daarop om een groot deel van de winterontwikkeling te wijden aan aero-elasticiteit, naast verbeteringen aan de vloer en de achterkant van de RB21', schrijft Autoracer.it. 'Het doel was om de tekortkomingen van de 2024-auto te corrigeren. Een van de belangrijkste verbeteringen is zonder twijfel de nieuwe voorvleugel van de RB21, die zich anders gedraagt dan die van de RB20.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hoewel het ontwerp niet radicaal verschilt van de 2024-versie, viel het op dat de flaps van de RB21-voorvleugel bij hoge snelheid sterk naar achteren buigen, waardoor de luchtweerstand afneemt. In langzamere bochten en bij het remmen keren ze terug naar hun oorspronkelijke positie om maximale downforce te genereren. 'Het team van Waché heeft zich hiermee aangepast aan de concurrentie en heeft ingezet op een flexibele voorvleugel.'
Red Bull niet blij met regels
Red Bull was naar verluidt 'woedend' dat de FIA vanaf Spanje nog strenger toe zal zien dat de flexi wings-regels worden nageleefd. De Oostenrijkse renstal heeft aanzienlijke investeringen gedaan om het concept op de auto te introduceren. Het Italiaanse medium spreekt zelfs van een 'verbod op flexi-wings', waar anderen het over 'strengere regels' hebben. 'Na de Grand Prix van Spanje wordt deze vleugel verboden, zoals aangekondigd door de FIA. Dit besluit heeft geleid tot grote frustratie bij de technische afdeling van Red Bull in Milton Keynes.'
Horner noemde het verbod een 'pure geldverspilling' en verklaarde dat het seizoen daardoor in feite uit twee verschillende kampioenschappen zal bestaan: 'Eén voor en één na Spanje'. Red Bull heeft nu immers geld in het ontwikkelen van deze vleugel gestoken, ten koste van andere gebieden van de RB21. Als deze oplossing over enkele races niet meer gebruikt mag worden, zal dit een directe en significante impact hebben op de algehele balans van de auto.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties