Inherent nadeel Red Bull in Mexico: 'Onmogelijk voor Verstappen om dat niet te doen' Formule 1
Formule 1

Inherent nadeel Red Bull in Mexico: 'Onmogelijk voor Verstappen om dat niet te doen'

Inherent nadeel Red Bull in Mexico: 'Onmogelijk voor Verstappen om dat niet te doen'

Peter Windsor heeft aangegeven dat de teams die normaal gesproken minder downforce genereren in het voordeel waren tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Mexico. Zo konden onder andere Max Verstappen en Lando Norris geen goed rondje aan elkaar knopen, waardoor het Ferrari was dat er met poleposition vandoor ging. Enkele andere teams konden, net zoals Ferrari, wel de grip vinden om een goed rondje te rijden, waardoor er enkele verrassingen waren op het Autódromo Hermanos Rodríguez.

Verstappen leek na Q1 en Q2 de favoriet te zijn voor poleposition. Lewis Hamilton was wel de snelste in Q2, maar de Red Bull-coureur ging met slechts één ronde simpel door naar Q3. In het laatste deel van de kwalificatie stonden ineens Charles Leclerc en Carlos Sainz op. 'Het was een hele vreemde kwalificatie, want ineens kwam Ferrari uit het niets en starten beide auto's op de eerste rij', merkt Windsor op in zijn eigen YouTube-video. 'Er zijn wel een paar factoren die we in acht moeten nemen.'

Verstappen zakte door de banden heen

Door de hoge ligging van het circuit is de lucht een stuk ijler. Dit heeft ook een effect op de Formule 1-bolides. 'De auto's genereren niet zoveel downforce als op andere circuits. Bovendien heeft Pirelli de zachtste banden meegenomen naar Mexico.´' Een factor die normaal gesproken in het nadeel spreekt voor de teams achter Red Bull, is nu ineens een voordeel. 'Alle auto's, behoudens de Red Bull, hebben moeite om de sweet spot te vinden als het aankomt op aerodynamische efficiëntie. Deze auto's, vooral de Ferrari, AlphaTauri en Alfa Romeo, hadden een klein voordeel.'

'De auto's die uit zichzelf al veel downforce genereren - de Red Bull, McLaren en de Mercedes - gebruikten de banden te veel', verklaart Windsor. Door de inherente downforce van deze bolides wordt er hoe dan ook al meer op de banden geleund. Deze problemen werden vooral duidelijk bij de coureurs die normaal gesproken zouden vechten voor poleposition. 'Het was zelfs zo erg dat de coureurs het heel verwarrend vonden dat de aspecten zo veranderden per ronde. Het was zo moeilijk om een goed rondje aan elkaar te knopen.'

Verstappen gaf zelf al aan dat hij vooral moeite had in de derde sector. Windsor heeft daar wel een verklaring voor. 'Toen had hij de banden al helemaal opgebruikt. Het was onmogelijk voor hem om dat niet te doen. Normaal gesproken past de Red Bull heel goed op de banden, maar nu waren ze al helemaal opgebrand.' De coureurs die konden profiteren van het 'voordeel' van de mindere inherente downforce konden wel een goed rondje aan elkaar knopen. 'Er was zeker wel grip te vinden voor één goed rondje.'

Bekijk de Grand Prix van Mexico live via F1TV of Viaplay!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws