Nico Hülkenberg ziet dat hij een kwaliteit heeft die hij ook bij Max Verstappen ziet. De nieuwe coureur van Sauber prijst zijn eigen aanpassingsvermogen en denkt andere rijders het excuus dat bepaalde generatie Formule 1-auto's hen niet liggen niet mogen gebruiken.
Hülkenberg gaat aankomend seizoen alweer beginnen aan zijn elfde jaar in de Formule 1. De coureur zal de overstap maken naar Sauber, nadat hij de afgelopen twee seizoenen voor het team van Haas reed. De man uit Emmerich maakte in 2023 weer een definitieve terugkeer in de koningsklasse van de autosport en dat bleek een relatief succesvolle terugkeer te zijn. Hülkenberg scoorde het grootste deel van de punten voor Haas en hij was vaak beter tijdens de kwalificatie.
In 2019 was de rijder bezig aan zijn laatste volledige seizoen. Daardoor is zijn aanpassingsvermogen duidelijk geworden in 2023, omdat er met een andere generatie Formule 1-auto's gereden werd. Hülkenberg denkt niet dat de huidige auto's beter bij zijn stijl passen. 'Ik denk dat het altijd meer te maken heeft met hoe je je voelt als coureur en hoe zelfverzekerd je bent', zegt de coureur in gesprek met Duitse tak van Motorsport.com. 'Als er dan één procent ontbreekt, is dat een probleem. Dan ontbreekt er rondetijd en dat zie je terug op de stopwatch.'
Hülkenberg ziet overeenkomst met Verstappen
Daniel Ricciardo, één van de voormalig teamgenoten van Hülkenberg, had wel moeite met de nieuwe auto's. Lewis Hamilton heeft het de afgelopen drie seizoenen ook lastig gehad bij Mercedes. 'Maar er zijn ook voorbeelden zoals Max, die ongeacht welke generatie auto, in elke situatie en onder elke regelgeving presteert. Ik voel dat ook zo bij mezelf. Natuurlijk had ik mijn ups en downs, zelfs met de oude auto's, want ik deed het niet zo goed bij Renault.'
De coureur denkt dat aanpassingsvermogen misschien wel de belangrijkste eigenschap voor een Formule 1-rijder. De reglementen veranderen immers om de vijf jaar. 'Als coureur moet je je dus kunnen aanpassen, nieuwe dingen leren. Want anders, als je alleen goed bent in één type auto en je ontwikkelt niet of past je niet aan, dan zou je hier in de Formule 1 een relatief korte levensduur hebben. Dus ik denk niet dat dat een geldig argument is.'
Desondanks heeft Hülkenberg nooit een kans gekregen bij een topteam. Podiums en dus ook overwinningen zijn uitgebleven voor de Duitser. 'Omdat er uiteindelijk altijd kleine dingen waren en het laatste stukje van de puzzel op de een of andere manier ontbrak. Uiteindelijk is het zo simpel en duidelijk. Het is pas gedaan als het echt gedaan is en ondertekend. En ik denk dat ik er soms echt dichtbij was, maar het telt niet als het niet door de andere partij is ondertekend', aldus Hülkenberg.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties