McLaren was het snelste tijdens de kwalificatie van de Grand Prix van Australië. Red Bull Racing en Ferrari hadden het allebei een stuk lastiger. Mark Hughes denkt dat dit verschil met name zit in de manier waarop de auto omgaat met de zachte band. McLaren is een van de weinige auto's die de achterbanden niet te heet laat worden.
Na het geweldige slot van McLaren vorig seizoen en de eerste data van de trainingen ging iedereen er wel vanuit dat het Britse team dit seizoen het sterkste team zou zijn. De kwalificatie lijkt te bewijzen dat deze voorspelling klopt. 'De pole van Lando Norris was 0.385 seconde sneller dan de beste niet-McLaren, waarmee de vrees van de tegenstanders voor het weekend werd bevestigd', zegt journalist Mark Hughes in zijn artikel op The Race.
Te warme achterbanden
Max Verstappen en Charles Leclerc zijn op dit moment de sterkste coureurs van Red bull en Ferrari, maar helaas konden zij de strijd met McLaren niet winnen. 'Het leek er aanvankelijk op dat de belangrijkste tegenstanders het hadden verknald', zegt Hughes. Toch is niets minder waar, legt hij uit. Er is namelijk een reden voor de langzamere rondetijden: te warme achterbanden in de laatste sector. 'In feite onderstreept die reden alleen maar de kracht van de McLaren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Pirelli heeft vrij zachte compounds meegenomen voor de Grand Prix van Australië. De zachtste band is de C5, die moeite heeft met de hoge temperaturen in Australië. 'De kern is niet sterk genoeg om zo'n zachte compound te ondersteunen bij de hoge snelheid van de middelste sector en de voor de banden ondraaglijke bocht negen en tien waarmee de laatste sector begint', legt Hughes uit. De banden hebben het vanaf de middelste sector van Albert Park Circuit dus lastig.
Voor de coureurs en teams is het dan moeilijk om de banden precies goed te krijgen voor de snelle ronde. 'Het is lastig om de voorbereiding goed te krijgen, zodat de voorbanden niet te koel zijn aan het begin van de ronde en de achterbanden niet te heet zijn aan het einde', aldus Hughes. In principe heeft ieder team, zelfs McLaren, last van dit probleem. Echter, bij McLaren is het probleem minder groot. 'McLaren zat aan de rand van het probleem, terwijl de andere teams diep in de problemen zaten in sector drie.'
Eisen van de snelle bochten
Hughes bewijst zijn bevindingen door de tijden van Norris, Verstappen en Leclerc te vergelijken. De tijd van Leclerc is van zijn eerdere ronde, omdat hij zijn laatste ronde af heeft gebroken. Hughes kijkt naar de tijd als de coureurs aankomen in bocht elf, de derde bocht in sector drie. 'Red Bull had op dat moment een voorsprong van 0,266s op Norris. De Ferrari had slechts 0.074s achterstand', vertelt Hughes. Red Bull is op dat punt dus sneller dan McLaren en Ferrari heeft maar een kleine achterstand op het Britse team.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Echter, na deze bocht komen drie bochten die heel zwaar zijn voor de banden. Ferrari en Red Bull hebben erg veel last van dit probleem. 'Ze waren niet bestand tegen de eisen van die snelle bochten zoals de geweldige McLaren dat wel was', zegt Hughes. Het zorgde ervoor dat Norris en Piastri P1 en P2 konden pakken, en verklaart het verlies in tijd van Verstappen en Leclerc in de laatste sector.
Gelukkig voor Ferrari en Red Bull zal de race heel anders zijn. 'Voor zondag wordt er veel regen voorspeld, waardoor de belangrijkste factoren voor de competitiviteit volledig veranderen', aldus Hughes. In de regen gaat het juist om de goede balans in de auto en het op temperatuur brengen van de voorband. Hughes denkt dat McLaren er het beste uitziet, en dat Red Bull en Ferrari daar in iets minder zullen zijn. 'Maar ja, de Red Bull wordt bestuurd door Max Verstappen', voegt Hughes nog toe. De Nederlander kan het verschil maken.
F1 live kijken in 2025? Bekijk onze overzichtspagina of bestel rechtstreeks bij Viaplay of F1TV
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties