Hoewel Max Verstappen er gisteren geen vertrouwen in leek te hebben, lukte het hem vandaag toch om de derde tijd neer te zetten in de kwalificatie. Peter Windsor ziet dat de Red Bull Racing-auto vandaag een stuk beter was dan gisteren en hij benoemt het grote verschil tussen Red Bull en McLaren.
Verstappen was gisteren niet te spreken over zijn Red Bull. In een interview gaf hij zelfs aan dat hij het knap zou vinden als hij Q3 zou weten te behalen. Gelukkig wist Verstappen ook zichzelf te verrassen en mag hij de race morgen vanaf P3 starten. Ook journalist Windsor is onder de indruk van de snelheid van Verstappen en geeft aan dat vooral de eerste twee sectoren van de Nederlander er goed uitzagen.
Red Bull beter dan gisteren
Red Bull had in de trainingen veel problemen. De balans van de auto was goed, maar ze konden geen grip vinden. 'Om te beginnen was de Red Bull vandaag een stuk beter. Dat is zoals voorspeld, omdat de grip op de baan toenam', legt Windsor uit. Hoe meer er gereden wordt op de baan, hoe meer grip er ontstaat. Toch is Windsor ook onder de indruk van het team. 'Red Bull is erg goed in het vinden van grip in de auto. Heel mysterieus. Hoe doen ze dat? Geen idee.' Hopelijk weet de team wel hoe ze het probleem hebben opgelost, zodat ze deze problemen later in het seizoen niet meer terugkomen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

In de laatste training van het weekend was Verstappen al snel, zegt Windsor. 'Max was erg snel in VT3 en in de kwalificatie was hij een tijdje de snelste. Hij kwam gemakkelijk door naar Q3.' Helaas voor Red Bull was Verstappen de enige Red Bull die het zo ver in de kwalificatie wist te schoppen. Na problemen kon Liam Lawson in de training maar weinig rijden en dat zorgde ervoor dat hij geen snelle tijd neer kon zetten in Q1. Hij kwalificeerde slechts P18.
Grote verschil McLaren en Red Bull
Verstappen was voor lange tijd de snelste in de kwalificatie. 'In de laatste ronde, toen beide McLarens het helemaal voor elkaar hadden, was het een kwestie van drie of vier tienden van een seconde en dat gebeurde allemaal in de laatste sector', legt Windsor uit in zijn YouTube-video. De laatste sector van het circuit is de reden dat Verstappen geen snellere tijd neer kon zetten, al ligt dat niet aan Verstappen zelf.
De derde sector van Albert Park Circuit is niet heel bijzonder. 'Er is niet echt een verschil tussen bijvoorbeeld sector één en sector drie. Het draait allemaal om krappe bochten', zegt Windsor. Verstappen kan daar juist heel goed mee omgaan en dat liet hij ook zien in de eerste sector. 'Max, het moet gezegd worden, was echt heel snel in sector 1 tijdens zin snelle ronde. Hij was daar net zo snel als Lando (Norris, red.) en sneller dan Oscar (Piastri, red.). In sector twee was hij het snelst van allemaal.' Het is dus alleen de laatste sector die problemen oplevert.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'In sector drie viel het allemaal weg en dat kan alleen maar komen doordat de banden begonnen te slijten', is Windsor van mening. 'McLaren gebruikte de banden beter dan Red Bull en in de handen van Lando Norris had die auto nog heel veel grip in sector drie. Daar lag het grote verschil tussen McLaren en Red Bull.' Verstappen kan daardoor maar weinig doen om het probleem te verhelpen, de auto gaat gewoon niet goed genoeg om met de banden.
Gelukkig voor Verstappen is er ook goed nieuws over dit verschil met McLaren. 'Het zal natuurlijk geen rol spelen als het morgen nat is. Dan is het een heel ander verhaal', zegt de journalist. Hij denkt dat de kwalificatie daarom positief was voor de Nederlander en zijn team. 'Wat de kwalificatie ons heeft laten zien, vanuit het perspectief van Max Verstappen, is dat hij een goed bestuurbare auto heeft, die in theorie ook heel goed moet zijn in de regen. Hij heeft de auto die hij nodig heeft om te doen wat hij in de regen kan.'
F1 live kijken in 2025? Bekijk onze overzichtspagina of bestel rechtstreeks bij Viaplay of F1TV
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties