Horner nog niet helemaal klaar met voorvleugels van concurrentie: 'Maar het is een zaak van de FIA' Formule 1
Formule 1

Horner nog niet helemaal klaar met voorvleugels van concurrentie: 'Maar het is een zaak van de FIA'

Horner nog niet helemaal klaar met voorvleugels van concurrentie: 'Maar het is een zaak van de FIA'

De voorvleugels van McLaren en Mercedes kwamen na de Grand Prix van Italië weer in opspraak. De vleugels zouden te veel doorbuigen. Ferrari en Red Bull Racing zochten contact met de FIA om in gesprek te gaan over de voorvleugels. Volgens Ferrari en Red Bull hebben McLaren en Mercedes hier voordeel van en is de voorvleugel niet binnen de regelgeving van 2024.

De twee teams vonden al eerder dat er iets mis was met de voorvleugels van McLaren en Mercedes. De kampioensformatie en de Scuderia dachten namelijk dat de voorvleugels te veel door zouden buigen, wat een prestatievoordeel op zou kunnen leveren. Beide teams kaartten het aan bij de FIA, maar de FIA gaf aan dat de vleugels gewoon door de tests waren gekomen. 'Naar mijn idee zijn de regels duidelijk en is het dus echt een zaak van de FIA. Er zijn blijkbaar tests gedaan waar McLaren en Mercedes voor geslaagd zijn. Als dat zo is, moeten we wel gaan kijken naar hoe het in de regels staat', zo zegt Horner.

'Als we terugdenken aan 2021, toen kwam er een wijziging in de regels omtrent voorvleugels. Dit terwijl onze vleugels wel gewoon slaagden voor de test. Ze maakten gebruik van 'luchtelasticiteit'. Dus het is een kwestie voor de FIA. We laten het dus aan hen over en vertrouwen erop dat zij het oplossen', aldus Horner. Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur wil er zelf niet te veel over kwijt in de media. De Fransman is dan ook kort en bondig in zijn antwoord: 'Ik heb gezegd dat ik hier niet over wil praten, dat moeten we intern doen met de FIA', zegt Vasseur.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Horner legt zich neer bij voorvleugels McLaren en Mercedes: 'Dan vertrouwen we daarop'
Fred Vasseur aan de pitmuur

Reactie FIA

De FIA kwam al snel met een reactie op de verzoeken van Vasseur en Horner. Hierin werd duidelijk dat de voorvleugels momenteel reglementair zijn conform de reglementen voor het seizoen van 2024. Toch gaat de FIA tot de Grand Prix van Singapore extra checks doen om zo meer duidelijkheid te scheppen over de situatie. De technisch directeur van Formule-auto's bij de FIA, Nikolas Tombazis, geeft een verklaring voor de reactie van de FIA. Volgens hem is het niet mogelijk om momenteel de regels omtrent de vleugels aan te passen.

Tombazis benadrukt dat dan de gehele concepten van de auto's aangepast moeten worden, iets wat niet wenselijk is. 'We zullen op zijn vroegst in 2025 reageren, indien dit nodig is. Het zou namelijk niet alleen gevolgen hebben voor de aerodynamica, maar ook voor de structuur van de onderdelen', vertelt Tombazis tegenover Auto, Motor und Sport. Het veranderen van de concepten van de auto's gaat te veel tijd kosten, benadrukt Tombazis. 'Zelfs als we nu per direct een nieuwe regel aankondigen, zijn de teams nog niet klaar voor de Grand Prix van Abu Dhabi.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws