Ferrari droomt van meer voor eigen publiek: 'We hebben een hoge prijs betaald' Formule 1
Formule 1

Ferrari droomt van meer voor eigen publiek: 'We hebben een hoge prijs betaald'

Ferrari droomt van meer voor eigen publiek: 'We hebben een hoge prijs betaald'

De race in Monza blijft altijd iets heel speciaal voor Ferrari, ook als het vanuit de underdogpositie de strijd met de andere topteams moet aangaan. De tifosi hebben redenen om positief toe te leven naar de wedstrijd in eigen land, meent Frédéric Vasseur. De teambaas erkent dat de startposities nog beter hadden kunnen zijn, maar heeft een aantal duidelijke keuzes gemaakt.

Die kwalificatiesessie was nog niet zo slecht voor Ferrari, met een vierde beste tijd voor Leclerc en de vijfde beste voor Sainz. Achter Norris was het spanning troef en konden de verschillende rijders ook snel op een heel andere positie terechtkomen. 'Ja, ik denk dat het over het algemeen een geweldige sessie was voor de Formule 1 met zes auto's binnen een tijdsspanne van iets meer dan een tiende', reageert Vasseur voor de microfoon van Sky Italia.

Ferrari minder op achtervolgen aangewezen

'We hebben zeker een hoge prijs betaald voor deze tiende, want als ik me niet vergis, staan we op twee honderdsten van de eerste rij. Dat is jammer, maar de positieve kant is dat we weer vooraan meedoen, terwijl we vorige week 7-8 tienden achterstand hadden. We moesten dat dan zien te herstellen in de race. Nu doen we weer helemaal mee voor de topplaatsen en ligt de race nog voor ons', maakt Vasseur de vergelijking.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ferrari droomt van meer voor eigen publiek: 'We hebben een hoge prijs betaald'
Vasseur leeft optimistisch toe naar de Grand Prix van Italië.

Zoals altijd is er na afloop van de kwalificaties nagedacht over waar Ferrari het nog beter had kunnen doen. 'Elk detail kan een groot verschil maken. Zonder twijfel hadden we een betere start van de sessie. Ik denk dat Q1 heel goed voor ons was. De prijzen worden natuurlijk in eerste instantie verdeeld in Q2 en pas helemaal in Q3. 'Daarna daalde de baan in temperatuur en hadden we het moeilijker.'

Balans Ferrari-wagen best goed

De balans van de Ferrari-bolide heeft zo zijn voor- en nadelen. 'We hebben weinig downforce. Dit kan positief zijn in de race. Het maakt de auto wel moeilijker te besturen in deze omstandigheden en dan maak je misschien makkelijker kleine foutjes. Dit is de prijs die we betaald hebben. Over het algemeen was de balans helemaal niet verkeerd, het was een goede sessie. We hadden graag op de eerste rij gezeten, maar het is best oké.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

charles leclerc carlos sainz racedag media lachen
Leclerc en Sainz zouden op de rechte stukken snel moeten zijn.

Ferrari rekent dus op de mindere downforce om er in de race voordeel uit te halen. Daarnaast zijn er nog een aantal redenen om met een optimistische blik naar de race te kijken. Er is voor deze Grand Prix de keuze gemaakt om meer topsnelheid te halen op de rechte stukken, ten koste van meer rijcomfort. Aan de coureurs om die beslissing te doen renderen. Daarnaast is er nog de kwestie van bandendegradatie, daar zit het niet slecht mee.

Vasseur trekt zich op aan Zandvoort

'In de laatste paar wedstrijden was de degradatie onder controle en deden we het beter in de race dan in de kwalificatie. Ik denk dat dat een goed compromis is. Het is is belangrijk om in deze situatie een goede topsnelheid te hebben en consistent te zijn. In het algemeen vind ik dat we consistent zijn geweest dit seizoen, gezien de situatie. Zandvoort was in die zin een goed voorbeeld.'

De verwijzing naar de Grand Prix van Nederland heeft natuurlijk te maken met het feit dat Charles Leclerc daar op het podium eindigde. Bij Ferrari hopen ze om ook in Monza minstens één man op het podium te krijgen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws