Red Bull Racing heeft een boekje opengedaan over hoe het budgetplafond eraan bijdroeg dat ze belangrijke teamleden kwijtraakten. Meerdere oud-werknemers vertrekken naar andere teams: Adrian Newey naar Aston Martin, Will Courtenay naar McLaren en Jonathan Wheatley naar Sauber. Dankzij de budget cap was het voor de Oostenrijkse renstal niet financieel mogelijk om een tegenaanbod te bieden om de drie te behouden.
De drie hoogste salarissen vallen niet binnen de budget cap, maar de kans is groot dat zowel Wheatley als Courtenay daarbuiten vallen. Het geld dat een team mag uitgeven is nu zeer beperkt en daar ondervindt Red Bull de gevolgen van. ‘Je kunt het gewoon niet betalen’, wordt teambaas Christian Horner geciteerd door Motorsport.com. ‘Je moet je geld goed besteden en het dwingt je hele moeilijke beslissingen te maken’, merkt de Brit.
Kansen bij Red Bull beperkt
Een van die keuzes was het laten gaan van sportief directeur Wheatley. ‘Het was lastig. Jonathan was een zeer goede sportief directeur, maar hij was ook erg duur’, aldus Horner. ‘Dan moet je de dingen tegen elkaar afwegen.’ De man van Red Bull heeft alle begrip voor de beslissing van Wheatley om te vertrekken voor een nieuwe uitdaging. ‘Toen hij die kans kreeg om naar Audi te gaan, ging het zo: Weet je? Ik vind dat je het moet doen, gezien wat de regels zijn’, herinnert hij zich zijn eigen reactie nog. ‘We zijn beperkt in wat we hier voor je kunnen doen’, zei Horner destijds. ‘Als je een kans krijgt om jezelf verder te ontwikkelen en meer te verdienen, ga ervoor!’
Red Bull kon de kansen die Sauber, of Audi, Wheatley biedt niet bieden. ‘Jonathan was al heel lang deel van ons team en hij kreeg de kans teambaas te worden’, legt de Brit uit. ‘Die kans had hij hier niet. Bovendien werd zijn rol steeds eendimensionaler’, gaat hij verder. ‘Hij was altijd op een circuit.’ Het voelde daarom voor zowel Wheatley als Red Bull als een logische stap om deze kans met beide handen aan te grijpen. ‘Hierdoor kunnen anderen zich ook omhoog werken. Je moet die evolutie hebben’, is Horner van mening.
Vertrek zorgt voor evolutie
Hetzelfde geldt voor Courtney en strategie. ‘Hij zat hier al 20 jaar. We hebben het gehad over andere rollen binnen de groep’, verklaart de teambaas. Toen kwam er een kans op zijn pad, een overstap naar de grootste rivaal op dit moment. ‘Hij kreeg een grotere rol aangeboden van McLaren met een zeer hoog salaris’, weet Horner. ‘Dan moet je gewoon zeggen: Succes. Ga ervoor.’ Binnen Red Bull creëert dat weer kansen voor anderen. ‘Het geeft Hannah Schmitz de mogelijkheid zich omhoog te werken. Als ze dat niet had gekregen, was ze voor een ander team een doelwit geworden’, verwacht de Brit.
Binnen de Formule 1 vinden er vaak overstappen plaats, maar enkel bij de hoogste functies halen ze het nieuws. ‘Elke organisatie krijgt te maken met evolutie’, zegt Horner. Toch is het personeel van Red Bull overwegend loyaal aan de Oostenrijkse renstal. ‘Toen ik hier in 2005 aankwam, hebben we een fantastisch team samengesteld’, prijst de teambaas zijn mensen. Slechts vijf procent daarvan zou naar andere teams zijn vertrokken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties