Red Bull Racing domineert momenteel in de Formule 1, en zal tot en met 2025 dan ook goede kansen houden om nog meer prijzen op te kunnen halen. In 2026 gaan de reglementen echter weer op de schop, en zal Red Bull met eigen power units aan de start verschijnen. Dat brengt risico met zich mee, en dat lijkt teambaas Christian Horner zich maar al te goed te beseffen.
Nadat Honda jarenlang voor joker had gestaan in de Formule 1, ging het in de samenwerking met Red Bull steeds beter, totdat het Japanse merk eind 2020 aankondigde dat het na 2021 de stekker eruit zou trekken. Max Verstappen won sindsdien drie wereldtitels, en Honda bedacht zich, en besloot toch in de Formule 1 actief te blijven. Tegen die tijd had Red Bull al andere plannen moeten maken, en dus werkt Honda vanaf 2026 samen met Aston Martin, terwijl Verstappen in zijn RB22 een Red Bull power unit achterin zal hebben liggen.
Juist Honda toonde aan hoe lastig het zelfs voor een grote fabrikant kan zijn om in de Formule 1 te stappen. In gesprek met Motorsport.com geeft Horner dan ook aan dat hij wel een bepaalde vorm van angst ervaart: 'Ja, maar zo is het leven ook een beetje. Niets duurt eeuwig. Je wil altijd blijven ontwikkelen', zo verklaart Horner de risicovolle keuze van het Oostenrijkse merk. Oprichter Dietrich Mateschitz gaf nog voor zijn overlijden groen licht voor het motorproject.
In 2026 begint iedereen weer op nul
Terwijl 2023 nog niet voorbij is, ligt de focus bij Red Bull vooral op 2024 en 2026. 'Op dit moment willen we niet dat het seizoen stopt, maar 2026 wordt voor ons het volgende hoofdstuk. We krijgen dan de controle over iets dat we eerder niet hadden', aldus de Brit. De frustraties van Red Bull over de motoren dateert vooral uit de periode met Renault, waarbij Red Bull zich vaak machteloos voelde als klantenteam.
De controle die Red Bull in handen krijgt is iets positiefs, maar daar komt ook een risico bij kijken. 'Ik denk niet dat mensen begrijpen hoe groot de uitdaging is die we zijn aangegaan voor dat jaar. De manier waarop we het aanpakken is echter hetzelfde als hoe we het met het chassis doen. We hebben nog twee jaar te gaan. Dat lijkt nog lang, maar binnen honderd weken rolt de eerste Red Bull met eigen power unit uit de pitstraat. Dat is zenuwslopend en opwindend tegelijk. We zitten in een goed traject, er zijn geweldige mensen bij betrokken, en de cultuur is top. We kijken ernaar uit, ik ook', sluit Horner af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties