Christian Horner heeft aangegeven dat hij van mening is dat Red Bull Racing de juiste strategische keuzes maakte. Het tegendeel verklaren is moeilijk, aangezien Verstappen zo kort achter Norris eindigde in Melbourne. Het zijn altijd wel spannende momenten, want een fractie van een seconde kan het verschil maken. Bij een ander topteam ging het volledig mis. Het was bij Red Bull ook niet alleen goed nieuws, want Liam Lawson kende een moeizaam debuut.
Horner gaf bij de internationale media toe dat het een spannende beleving was toen Verstappen nog heel even doorging op slicks en Norris al de pitstraat indook om intermediates te laten plaatsen. 'Dit is altijd het moment waarop het heel erg fout kan gaan. Het is een samenspel tussen de pitmuur en de coureur om een beslissing te nemen.' De teams stellen dan allerlei vragen. 'Wat gaan we doen? Is het gevaarlijk om door te gaan?'
Teams denken na over veel scenario's
Er wordt door de teams ook met een heleboel verschillende scenario's rekening gehouden. De bedoeling is uiteraard dat een team over de lengte van het hele circuit beter af is met een bepaald setje banden. Het is belangrijk om dit in het achterhoofd te houden bij het afwegen van de opties. 'Je kan tijd verliezen in de derde sector, maar tijd winnen in de eerste en tweede sector. Het blijft een dilemma.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen wisselde nog net op het juiste moment van banden, maar bij Ferrari wachtten ze nog langer. De teambaas van Red Bull kan dat alleen maar een vreemd gegeven vinden. 'Het leek erop dat ze een gok waagden en dan zijn ze met dat plan gestopt op het slechtst mogelijke moment.' Horner wil overigens niet aangepakt worden over zijn mening, moesten er nog andere zaken hebben meegespeeld. 'Dat is hoe het vanaf de pitmuur leek', nuanceert hij. 'Ik heb hun raceverloop niet van zo dichtbij gevolgd.'
Horner noemt bandenwissel no-brainer
Het was hem wel duidelijk dat Verstappen van banden moest wisselen op het moment dat ze dit bij Red Bull doorvoerden. Nog langer wachten was voor de Oostenrijkse renstal helemaal geen optie. 'Op dat ogenblik leek het een no-brainer. Je moet altijd reageren ten opzichte van wat rondom jou gebeurt. Als het keihard regent in de pitstraat, is het waarschijnlijk een goed moment om regenbanden op de wagens te plaatsen.'
Verstappen had met zijn resultaat een opsteker beet. Liam Lawson kon helemaal niet hetzelfde zeggen. De 23-jarige Nieuw-Zeelander kon eigenlijk het hele raceweekend lang geen rol van betekenis spelen. 'Het was een moeilijk weekend voor hem. We hebben de auto aangepast om hem wat meer downforce te geven, aangezien het een erg lastige baan is om in te halen', zei Horner onder meer bij Motorsport.
Horner verdedigt Lawson
Bij Lawson nam Red Bull de beslissing om hem geen verse intermediates te geven. 'We namen het risico om hem buiten te laten omdat hij buiten de punten lag en we dachten: weet je wat, we wagen het erop, misschien pakt het goed uit.' Dat was niet het geval. 'Maar precies op dat moment begon het harder te regenen, dus daarvoor kunnen we hem moeilijk de schuld geven. Voorafgaand aan die laatste spin denk ik dat het lichtpuntje dat hij eruit kan halen, is dat hij op slicks de op één na snelste rondetijd van de race neerzette. Dus als er een positief punt is, dan is het dat zijn tempo eigenlijk helemaal niet zo slecht is.'
Lees ook
Viaplay-analist deelt waarschuwing uit aan Verstappen: 'Hier moet hij voor waken'
Van der Garde trekt harde conclusie: 'Dan had Red Bull niet in de top vijf gestaan'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties