Christian Horner is blij dat de FIA de regels met betrekking tot de flexi-wings heeft aangepast, maar de teambaas van Red Bull Racing vindt het vreemd dat de strengere controles in twee fasen worden doorgevoerd. Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur is daarentegen een stuk beter te spreken over de aanpak van de FIA.
McLaren maakte afgelopen seizoen in Azerbeidzjan gebruik van een soort 'mini-DRS' en kreeg vervolgens alle aandacht op zich gericht. Men was van mening dat de voor- en achtervleugels van de Britse renstal dusdanig ver doorbogen dat er een voordeel uit gehaald kon worden. De FIA heeft na flink wat discussie besloten om in 2025 strengere controles uit te voeren. Dit zal echter wel in twee fasen worden gedaan. De achtervleugels zullen namelijk al vanaf de seizoensopener in Australië uitgebreider onder de loep worden genomen, terwijl dit voor de voorvleugels pas vanaf het Grand Prix-weekend in Spanje, de negende race op de kalender, geldt.
Deze beslissing heeft voor flink wat gefronste wenkbrauwen gezorgd in de F1-paddock. Red Bull-teambaas Horner liet afgelopen dinsdag tijdens het F1 75 Live-evenement aan de verzamelde media weten dat hij de timing van de strengere controles niet begrijpt. 'Ik denk dat het goed is dat ze het hebben aangepakt. Er is duidelijk iets veranderd aan de achtervleugel', begint de 51-jarige Brit nog met een positieve noot. 'Maar de voorvleugel wordt pas bij race negen vervangen. Waarom pas bij race negen?', vraagt Horner zich hardop af. 'Ik weet het niet, maar het is wat het is. Het is voor iedereen hetzelfde. Het betekent gewoon dat je voor race negen en na race negen te maken krijgt met verschillende problemen, die onvermijdelijk voor hogere kosten gaan zorgen', is Horner duidelijk niet blij met de keuze van het overkoepelende autosportorgaan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vasseur minder kritisch
Ferrari-collega Vasseur begrijpt de kritische vragen over de gefaseerde invoering van de strengere controles wel, maar de Fransman lijkt er duidelijk minder moeite mee te hebben. De 56-jarige is vooral blij dat de kwestie aangepakt is. 'Voor mij is dit geen probleem, het is goed om duidelijkheid te hebben. We kunnen het hebben over de timing, maar uiteindelijk denk ik dat dit een eerlijke maatregel is', stelt Vasseur in gesprek met AutoRacer.
De teambaas van Ferrari vindt het vooral belangrijk dat de teams al voor de start van het seizoen weten waar ze aan toe zijn. 'Het ergst mogelijke scenario was geweest dat we aan het seizoen waren begonnen en er na twee races een technische richtlijn zou worden uitgevaardigd waardoor we wat moesten veranderen', legt de 56-jarige Fransman uit. 'Dat zou veel lastiger zijn geweest om te managen, maar nu weten we allemaal wat ons te doen staat. En ik zou daaraan willen toevoegen dat een voorvleugel-update altijd op de planning staat. Nu weten we dat dit gedaan moet worden voor het weekend in Barcelona', is Vasseur duidelijk een stuk positiever dan zijn Red Bull-collega Horner.
McLaren-teambaas Andrea Stella gaf aan zich weinig zorgen te maken. 'We hoeven voor de start van het seizoen helemaal niet zo veel veranderingen door te voeren', aldus de Italiaan, wiens werkgever de oorzaak van de hele saga rondom de flexi-wings is.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties