Hitte, kunstlicht, en agressieve kerbstones kenmerken Verstappens weekend Formule 1
Formule 1

Hitte, kunstlicht, en agressieve kerbstones kenmerken Verstappens weekend

Hitte, kunstlicht, en agressieve kerbstones kenmerken Verstappens weekend

Voor de tweede keer in de historie van de Formule 1 reist men af naar Qatar voor een Grand Prix. In de verhitte titelstrijd van 2021 vormde Losail International Circuit al eens het strijdtoneel voor de koningsklasse en na een jaar van afwezigheid is het circuit terug. Wat viel ook alweer op in die eerste editie, wat voor circuit is dit en waar mogen wij naar uit kijken? Welkom bij de voorbeschouwing van F1Maximaal.nl.

Tot 2021 was Losail International Circuit voornamelijk bekend als een circuit dat MotoGP-wedstrijden hostte. Op vier wielen waren het enkel Aziatische GP2-rijders die het asfalt betraden. Inmiddels zijn F1-fans ook bekend met het circuit waarop Lewis Hamilton twee jaar geleden een zege behaalde in de voorfase van de allesbepalende Grand Prix van Abu Dhabi.

Losail is een interessante toevoeging aan de huidige kalender in de zin van dat het een bijzondere lay-out kent, niet te vergelijken met de rest van de banen. Het enkele lange rechte stuk met een hoge mate van bochtencombinaties daarbuiten doet wellicht in de verte een beetje denken aan de Hungaroring, maar Losail kent veel meer bochten en zigzagt als het ware terug richting de start-finish.

Een rondje Losail International Circuit

Het 5,419 kilometer lange circuit in Qatar, waarop 57 ronden verreden zullen worden zondag aanstaande, kent slechts één lang recht stuk. Met dit lange rechte stuk wordt de ronde meteen ingeluid. Vanaf dan volgen de bochten elkaar op en dat stopt tot aan bocht 15 eigenlijk nauwelijks. De eerste bochtencombinatie heeft wat weg van de eerste twee bochten in Bahrein, al ligt bocht 2 daar iets dichter tegen de eerste aan.

Klapbanden en extreme hitte: toch spektakel in een weekend dat van Verstappen is?
De trackmap van Losail International Circuit. (Foto: Mercedes AMG F1)

Twee negentiggradenbochten monden uit in sector twee, bestaande uit een hairpin, nogmaals een zeer trage bocht, die in de derde versnelling genomen wordt, en twee snelle knikken. Dit is duidelijk de traagste sector van het circuit en dus ook de sector waarin veel downforce veel tijdwinst oplevert. Met de grote hoeveelheid bochten wordt echter sowieso niet verwacht dat een van de teams met weinig downforce gaat rijden.

In de laatste sector volgen drie pijlsnelle bochten elkaar op die niet vol gas genomen kunnen worden, maar waar men wel in de zevende versnelling doorheen kan. Ook hier gaat downforce weer een grote rol spelen in het verlagen van de sectortijd, dus kijk uit naar de grote achtervleugels. Tussen bocht 15 en 16 ligt het enige DRS-detectiepunt van de ronde, waarna de coureurs het rechte stuk weer opdraaien.

De 2021-editie in Qatar

Qatar was qua strijd voor de overwinning wellicht niet de meest enerverende wedstrijd van 2021, maar wel gebeurde er veel. Tijdens de kwalificatie kreeg Pierre Gasly al een lekke band vanwege het nemen van te veel kerb in sector 3 (wat Max Verstappen vervolgens een gridstraf opleverde omdat hij niet genoeg vertraagde onder dubbel geel).

Dat bleek een voorbode voor meer problemen met het rubber. In de race was het eerst de nog niet gestopte Bottas van wiens voorvleugel vonken afkwamen toen zijn linker voorband het begaf. Niet veel later was ook Williams-duo George Russell en Nicholas Latifi aan de beurt. Allebei de heren ervoeren hetzelfde probleem.

Deze grote hoeveelheid lekke banden werd deels teweeggebracht door de taaie kerbstones, maar ook deels door de hoge mate van bandenslijtage. Sergio Pérez, toen al in de Red Bull, ging voor een tweestopper en maakte op die manier in de slotfase van de race korte metten met diverse concurrenten. Dit weekend zullen de teams daar ongetwijfeld rekening mee houden, wat betekent dat we waarschijnlijk tweestoppers gaan zien.

Extreme hitte in het Midden-Oosten

Het wordt aankomend raceweekend heel erg warm. De nazomer in het Midden-Oosten brengt overdag temperaturen van meer dan 40 graden met zich mee. Daarnaast staat er een stevige wind gedurende het hele weekend. Dat betekent dat de coureurs te maken kunnen hebben met instabiliteit in het materiaal en technisch gezien moeten renstallen goed letten op de koeling.

Alles onder de motorkap moet immers een gehele race meegaan, maar ook de remschijven hebben frisse lucht nodig. Dat zal voor de teams met name op vrijdag en zaterdag tijdens de eerste vrije training en Sprint Shootout van belang zijn. De Grand Prix en sprintrace worden immers 's avonds verreden.

Titel nummer drie voor Verstappen

Hij heeft hem nog niet binnen, maar de derde titel gaat Verstappen niet uit handen meer geven. Aankomend weekend kan hij de wereldbeker tijdens de sprintrace al innen. Vanaf dan zijn alle races die hij wint voor spek en bonen. Bijzonder indrukwekkend, maar natuurlijk niet echt spannend voor de zondag, wil het hem op zaterdag al lukken.

Kijken we naar of hij er dit weekend het materiaal voor heeft dan kan die vraag enkel beantwoord worden met een volmondige 'ja'. Hoewel het verschil tussen Red Bull en de rest op low-drag het grootst is, lijkt het er niet op dat er een team is dat de RB19 in de handen van Verstappen zal stoppen. Ga er vanuit dat het puntenmaximalisatie wordt voor de regerend wereldkampioen.

Goede tractie spreekt verder in het voordeel van Ferrari op Losail, terwijl ook McLaren er sowieso bij zal zitten dit weekend. De Britse renstal heeft een uitstekende cornering speed in alle typen bochten en dat zal in Qatar uitstekend van pas komen. Hoe Mercedes en Aston Martin zullen presteren? Hoe verder we in het seizoen komen, hoe lastiger het wordt om te bepalen. Soms blinken deze teams spontaan uit, soms zijn ze nergens, ongeacht de mate van downforce, de hoeveelheid bochten of de lengte van het circuit.

Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws