Moet Verstappen rekening houden met een straf na McLarens right of review? Formule 1
Formule 1

Moet Verstappen rekening houden met een straf na McLarens right of review?

Moet Verstappen rekening houden met een straf na McLarens right of review?

Het team van McLaren heeft toch besloten om actie te ondernemen tegen de tijdstraf die Lando Norris tegen het einde van de Grand Prix van de Verenigde Staten kreeg voor zijn inhaalactie ten opzichte van Max Verstappen. De Britse renstal leek eerst niets te gaan doen en gaf nog aan dat ze het wilden laten gaan. Desondanks heeft McLaren toch een right of review aangevraagd bij de FIA. Dan rest alleen nog de vraag: heeft deze right of review enige kans van slagen?

Ferrari leek na afgelopen zondag de krantenkoppen te gaan domineren, maar niets bleek minder waar. Ondanks de dominante zege van Charles Leclerc stonden alsnog Verstappen en Norris op de voorpagina's van de sportkranten, behalve in Italië natuurlijk. De twee titelrivalen kwamen elkaar namelijk weer tegen op de baan en net zoals in Oostenrijk eindigde het in tranen voor Norris. De coureur kreeg een tijdstraf van vijf seconden voor het buiten de baan inhalen van Verstappen.

Waarom kreeg Norris een straf?

Een opfriscursus over het incident lijkt overbodig, aangezien het incident elk Formule 1-medium in de wereld uitgelicht werd de afgelopen dagen. In ronde 52 van de Grand Prix van de Verenigde Staten deed Norris een serieuze poging om Verstappen in te halen. De coureur van McLaren lag voor bocht 12 voor zijn titelconcurrent, maar de Red Bull Racing-rijder besloot laat te remmen. Hierdoor zat Verstappen bij de apex van de bocht voor Norris. Beide coureurs schoten van de baan en Norris hield zijn gaspedaal ingedrukt om de Nederlander te passeren.

Hierdoor nam Norris de laatste plek op het podium over en dat zou betekenen dat de Brit toch een puntje in zou lopen op Verstappen in het kampioenschap. Red Bull hoopte op een straf voor Norris, terwijl McLaren had verwacht dat Verstappen een tijdstraf zou krijgen. Hierdoor werd Norris verteld dat hij de derde positie niet terug hoefde te geven aan de drievoudig wereldkampioen. De stewards besloten Norris te bestraffen, waardoor hij in de eindklassering achter Verstappen terechtkwam en de Limburger zag uitlopen in het kampioenschap.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris max verstappen duel start vs usa cota 2024 1
Max Verstappen en Lando Norris kwamen elkaar al tegen in bocht 1. 

Er ontstond discussie over het moment, omdat Verstappen ook niet met één van zijn vier wielen op het asfalt wist te blijven. Een hele belangrijke voetnoot bij dit argument is dat Verstappen hier dus niet de aanvallende partij was. De FIA kijkt juist naar de aanvallende partij, in dit geval Norris, en diegene draagt de verantwoordelijkheid voor een veilige en gecontroleerde inhaalactie. De jonge McLaren-rijder zag dat het asfalt op een gegeven moment ophield, maar hij besloot door te rijden, waardoor de wedstrijdleiding uitkwam bij leaving the track and gaining an advantage.

De primaire reden dat het Norris was die hier gestraft werd, en niet Verstappen, is omdat het Norris was die aanviel. Het feit dat Norris de buitenbocht gebruikte om Verstappen te passeren, daar zat het probleem. Deze straf is dus terecht en logisch, en het is terecht en logisch dat Verstappen niet gestraft werd. Daarnaast kwam de drievoudig racewinnaar nog goed weg met een straf van vijf seconden. Het vergrijp van Norris komt normaal op een tijdstraf van tien seconden te staan, maar door de nabijgelegen auto met startnummer één, die ook van de baan ging, werd het een tijdstraf van vijf seconden. Bovendien liet de wedstrijdleiding een bestraffing voor track limits-overtredingen ook links liggen.

De right of review van McLaren

De stewards hebben het regelboekje wat betreft de inhaalactie van Norris dus tot op de puntjes gevolgd, maar er bestaat alsnog wat controverse. Dit komt vooral door het feit dat George Russell tijdens de Grand Prix wel werd bestraft voor het buiten de baan drukken van Valtteri Bottas. In dit geval was Russell de aanvallende partij, waardoor zijn actie onder een vergrootglas kwam te liggen. Bovendien lag de Mercedes-coureur achter Bottas bij de apex en kwam het tot een touché.

Desondanks zal McLaren wel wijzen naar het incident van de Britse rijder. McLaren heeft tot en met vrijdagavond 22:30 uur Nederlandse tijd om nieuw bewijs aan te leveren. Het is alleen de vraag of de Britse renstal daadwerkelijk de beschikking heeft over nieuw bewijs. Het is toch te verwachten dat de wedstrijdleiding gedurende de race alle camerastandpunten gebruikt, zoals de onboard-beelden van beide coureurs, om tot een conclusie te komen.

Alleen als het bewijsmateriaal relevant en significant is, zal de FIA de right of review honoreren en nogmaals naar het incident tussen Verstappen en Norris kijken. Hierbij gaan de beelden waarschijnlijk niet een gewenste uitkomst bieden voor McLaren. Norris hoeft immers nooit van richting te veranderen om een crash met Verstappen te ontwijken of iets dergelijks. McLaren heeft dus weinig om mee te werken als het aankomt op het incident tussen de twee titelconcurrenten.

De kans bestaat dat McLaren hoopt op een tijdstraf voor Verstappen, maar dan zal tegelijkertijd de tijdstraf van Norris verhoogd worden. De Red Bull-coureur schoot van de baan, waardoor Norris het incident niet hoefde te bekopen met een tijdstraf van tien seconden. Als deze verzachtende omstandigheden niet worden toegepast, en Verstappen dus ook een straf krijgt, dan zal de FIA zijn eigen regels volgen en Norris een tijdstraf van tien seconden geven. Dan vallen beide coureurs achter Oscar Piastri, maar dat is in het voordeel van Norris. Dan wordt het verschil in het kampioenschap namelijk teruggebracht naar 56 punten en zoals McLaren zei: 'Ieder punt telt.'

Verstappen al eerder in deze situatie

McLaren zou Verstappen dus mogelijk een oor aan kunnen naaien, maar gezien de beelden zal de Nederlander niet hoeven te vrezen dat de uitslag in zijn nadeel zal worden teruggedraaid. McLaren kan nog altijd grijpen naar incidenten uit het verleden en het meest bekende incident maakte Verstappen ook zelf mee. Tijdens de Grand Prix van Sao Paulo in 2021 probeerde Lewis Hamilton de Nederlander buitenom in te halen in bocht 4, maar Verstappen gooide keihard de deur dicht.

Verstappen remde opnieuw zeer laat om te voorkomen dat Hamilton hem zou inhalen. Ditmaal schoten beide coureurs veel verder van de baan dan Verstappen en Norris deden tijdens de afgelopen Grand Prix van de Verenigde Staten. Hamilton kwam weer achter zijn titelrivaal terecht, waardoor hij later nog een poging kon doen, die toen wel succesvol was. Kreeg Verstappen dan een straf voor forcing another driver off track? Nee, de stewards besloten om niks met het incident te doen.

Hamilton wist de race te winnen en Verstappen kwam uiteindelijk als tweede over de streep. Met een tijdstraf had de coureur achter Bottas kunnen vallen, wat cruciaal had kunnen zijn in de titelstrijd. Mercedes besloot na de race om ook een right of review aan te vragen, maar Toto Wolff wist al vrij snel dat deze aanvraag niet succesvol zou zijn. 'Het is een principekwestie', zei de Mercedes-teambaas destijds. Het verzoek van de Duitse renstal werd ook geweigerd, omdat het team geen nieuw en relevant bewijs kon leveren.

De kans is dus groot dat McLaren in eenzelfde situatie terecht zal komen. De wedstrijdleiding zal ieder camerastandpunt hebben bestudeerd en in het verleden werd Verstappen ook al niet bestraft door de FIA. Het zal voor McLaren dan ook een principekwestie zijn en mogelijk een poging om de FIA opnieuw naar de regels te laten kijken. Het is echter aan de coureurs en de teams om deze regels te laten wijzigen. Iedereen stemde met de regels in toen deze werden opgeschreven.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws