Met een vermakelijke Amerikaanse Grand Prix in het achterhoofd mogen we ons alweer opmaken voor het volgende evenement: de Grand Prix van Mexico. Ook in deze wedstrijd gebeurt er vaak veel, met een lange aanloop naar de eerste bocht. Daarnaast wordt de rangorde doorgaans opgeschud door de hoogte waarop Autódromo Hermanos Rodríguez ligt. Maak je klaar voor een interessant vervolg op Max Verstappen vs. Lando Norris.
Autódromo Hermanos Rodríguez kan met recht een uniek circuit genoemd worden. De hoogte waarop het circuit ligt, verandert de manier waarop teams het weekend in moeten. Met 2,2 kilometer is het met afstand het circuit van de kalender dat het hoogst gelegen is, met Interlagos in Brazilië op de tweede plek. Ter vergelijking: dit circuit ligt op 'slechts' 800 meter hoogte. De hoogte maakt de lucht ijler, waardoor de teams minder luchtweerstand ervaren dan in de andere weekenden, en daar dus op moeten anticiperen.
De eerste sector, met twee lange rechte stukken, zou doorgaans teams belonen die met extreem vlakke voor- en achtervleugels rijden. Omdat de luchtweerstand in Mexico sowieso laag ligt, zal je zien dat teams met veel vleugel rijden en nog steeds snel zijn op de straights. Die hoge mate van downforce die gegenereerd wordt wanneer de vleugels niet vlak liggen zal de coureurs helpen in bochten 1, 2 en 3, drie redelijk trage bochten. Na die eerste bochtencombinatie volgt wederom een lang recht stuk. Hier zijn ook meteen twee van de drie DRS-zones te vinden.
Sectoren twee en drie kennen meer bochten dan de eerste sector. Met name in sector 2 is er sprake van een grote mate van snelle bochten. Hier komt een goede balans uitstekend van pas. Bochten 4, 5 en 6 zijn echter relatief traag, wat betekent dat de heren hier ook te maken hebben met zware rempunten. Bochten 7 tot en met 11 zijn allen snel. Dat betekent dat met een goede balans daar veel te winnen is, maar ook dat een foutje grote gevolgen kan hebben. Het zal niet de eerste keer zijn dat we daar crashende coureurs zien.
De laatste sector is met name bijzonder vanwege het feit dat de rijders door een oud stadion heen rijden. Ook hier is balans belangrijk, evenals tractie. Wederom zijn de bochten hier traag, en de laatste bocht mondt uit in het langste rechte stuk van het weekend. Wanneer de coureurs veel snelheid mee kunnen nemen uit deze bocht resulteert dat in een goede tijd op die lange straight. Wel betekent het dat coureurs hier risico willen nemen. Denk maar eens aan Valtteri Bottas, die er jaren geleden zijn Mercedes crashte tijdens de kwalificatie.
Verstappen of Norris in Mexico?
De hamvraag is ook dit weekend weer wie het wordt: Verstappen of Norris? Ferrari kende in de Verenigde Staten een schitterende opleving, maar of het team consistent kan blijven strijden om overwinningen is nog maar de vraag. Van Verstappen en McLaren, en momenteel dan specifiek Norris, weet je in ieder geval dat ze altijd wel meerijden voor een podiumfinish. Zodoende houden we het vraagstuk voor nu even bij deze twee rijders.
Enerzijds is dit een weekend waarin we veel van Verstappen mogen verwachten. Hij is altijd goed in het Midden-Amerikaanse land. Niet voor niets wordt door Nederlandse fans weleens verwezen naar het land als 'Maxico'. Verstappen heeft er vaak genoeg gewonnen en heeft meermaals laten zien dat hij in de eerste bocht precies weet wat hij moet doen om concurrenten te verschalken, ook als hij niet vanaf de eerste startrij aan de wedstrijd begint. Bovendien heeft de Red Bull het eigenlijk altijd goed gedaan op het unieke circuit waar dit weekend op geracet wordt.
Anderzijds lijkt het er nog steeds op dat McLaren over de gehele breedte een betere bolide heeft dan Red Bull Racing. Het enige waar McLaren het nog op laat liggen, beaamde teambaas Zak Brown in Austin, zijn trage bochten met zware rempunten. In sectoren 1 en 3 kent het Mexicaanse circuit dit soort bochten, wat Red Bull de mogelijkheid geeft om tijdswinst te boeken. Wel moet gezegd worden dat degene die vanaf poleposition start in Mexico niet per definitie in het voordeel is bij de start.
De afstand tot de eerste bocht is dusdanig groot dat de polesitter de nummer twee en drie sowieso een slipstream geeft. Daardoor is bocht 1 een bijzonder interessant punt in de race. Meestal wordt deze bocht twee of drie man breed genomen en is er altijd wel een coureur die in het gras eindigt. Verstappen heeft diverse keren aangetoond concurrenten heer en meester te zijn in deze bocht. Zijn optreden van vorige week in Texas doet vermoeden dat hij in de juiste vorm verkeert om ook dit weekend weer indruk te maken gedurende de wiel-aan-wielgevechten.
Het middenveld en de achterhoede
Wat kunnen we verwachten op het middenveld en in de achterhoede? Laten we vooropstellen dat we op het middenveld vooral Aston Martin en Mercedes overhouden. Mercedes was in Austin dramatisch, maar wanneer ze wél goed zitten met de afstelling scoren ze zeker punten met beide coureurs. Aankomend weekend is een kans voor ze om recht te trekken wat er vorig weekend fout ging, al doen ze dat dus zonder de upgrades die George Russell aan diggelen reed gedurende de kwalificatie.
Kijken we naar de achterhoede dan is het vooral interessant om een oogje te houden op Yuki Tsunoda en Liam Lawson. Waarom Racing Bulls, en niet Haas of Williams? Haas en Williams hebben vaak een sterke auto op circuits met veel lange, rechte stukken en een low downforce-afstelling. Die is aankomend weekend niet nodig. Juist een afstelling gericht op veel downforce is in Mexico nuttig vanwege een gebrek aan luchtweerstand. Over het algemeen komt Racing Bulls goed uit de verf wanneer er veel downforce gevraagd wordt, dus ook dit weekend kunnen zij op punten mikken.
Wie van de twee het dan wordt, Tsunoda of Lawson, blijft nog maar de vraag. Lawson kende een uitstekende eerste wedstrijd voor zijn renstal in Amerika. Hij pakte er twee punten, terwijl Tsunoda weliswaar voor voldoende vermaak zorgde, maar uiteindelijk geen punten binnen wist te slepen. Op vorm zou je dus zeggen dat ook dit weekend Lawson weer punten kan pakken, maar je weet nooit of Tsunoda ineens toch wél een goed weekend heeft.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties