Lewis Hamilton doet zijn beklag over het verloop van het Chinese Grand Prix-weekend, maar steekt deels ook de hand in eigen boezem. Zijn eigen keuzes betreffende de set-up zorgden ervoor dat de Mercedes-coureur zoveel last had van onderstuur, dat hij dacht dat zijn W15 beschadigd was. Wel is Hamilton niet te spreken over de keuze van zijn team om hem op de zachte band te laten starten.
Hamilton begon zijn race op Chinees grondgebied vanaf de achttiende plek, nadat hij eerder nog tijdens de sprintrace op de zaterdag als P2 was geëindigd. Tijdens zijn openingstint op de zachte band kwam de Brit helemaal niet vooruit, maar ook op de mediumband ging het niet vlekkeloos voor Hamilton. De zevenvoudig wereldkampioen deed via de boordradio zijn beklag over de hoeveelheid onderstuur in de W15.
'Ik dacht dat ik misschien iemand bij de start had geraakt, want ik heb in mijn leven nog nooit zoveel onderstuur gehad', legde Hamilton na de race zijn boordradio uit, tegenover de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'Ik stuurde in de langzame bochten in en wachtte, en wachtte, en wachtte. Ik dacht dus dat er iets kapot was, omdat ik ook op een gegeven moment overal onderdelen zag rondvliegen, maar het lag gewoon aan de afstelling waar ik voor heb gekozen.'
Tekst loopt verder onder de afbeelding.
Hamilton steekt daarmee zijn hand in eigen boezem door toe te geven dat de keuze voor de verkeerde afstelling zijn eigen schuld was. 'Met betere beslissingen voor de afstelling hadden we rond George (Russell, red.) kunnen zitten, maar we moeten gewoon blijven strijden', aldus de Brit, die alsnog negende wist te worden. Zijn teamgenoot eindigde op P6.
Ondanks dat de man uit Stevenage wel de schuld op zich neemt betreffende de afstelling, is hij niet te spreken over de keuze van zijn team op hem op de zachte band te laten starten. 'O mijn hemel, ik was volgens mij de enige op de zachte band en deze viel al na een ronde uit elkaar. Het was heel lastig', is Hamilton duidelijk over zijn teleurstellende eerste stint op het Shanghai-circuit.
Hamilton pakte voordeel uit timing safety car
Het incident tussen Lance Stroll en Daniel Ricciardo, wat vervolgens de tweede safety car van de race veroorzaakte, kwam Hamilton uiteindelijk wel goed uit. De Brit kon daardoor alsnog naar P9 rijden en kostbare punten voor Mercedes binnenhalen. Hamilton hoopt dat hij beter kan presteren tijdens de volgende Grand Prix in Miami, en dat de aangekondigde updates hem daarmee zullen helpen.
'We hadden al verwacht dat we rond deze positie zouden eindigen', zei hij tegen Sky Sports. 'Hopelijk zetten we de komende race nog een stap vooruit. Tot die tijd zullen we volgende week terugkeren naar de fabriek om de auto beter te maken voor Miami en hopelijk kunnen we dan een beter weekend hebben.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties