Hamilton geeft fout deels toe: 'Ik wilde verdedigen, maar ik was te laat' Formule 1
Formule 1

Hamilton geeft fout deels toe: 'Ik wilde verdedigen, maar ik was te laat'

Hamilton geeft fout deels toe: 'Ik wilde verdedigen, maar ik was te laat'

Lewis Hamilton heeft een bijzondere mijlpaal bereikt: hij is de eerste coureur met 200 podiums in de Formule 1. Toch ging het in Hongarije niet veel over de Brit, maar vooral over McLaren en Max Verstappen. Desalniettemin is Hamilton tevreden met zijn derde plek, waarvoor hij hard moest vechten, met name met Verstappen. Hamilton blikt dan ook terug op het incident met de Nederlander.

Bij Viaplay toont Hamilton zich tevreden met een plekje als best of the rest achter klantenteam McLaren. 'Ik denk dat het best oké ging. We kijken achteraf altijd terug om te zien of we het beter hadden kunnen doen', luidt de eerste reactie van de Mercedes-coureur. Hamilton kwalificeerde zich op zaterdag als vijfde, maar maakte bijna drie plekken goed bij de start. 'Ik had een goede start', weet de Engelsman ook.

'Het leek erop dat de auto's voor me met elkaar in aanraking zouden kunnen komen, dus ik sloot daarachter aan, en ik greep bijna de tweede plek, maar Max wilde niemand langs laten in bocht twee', vertelt Hamilton, die later in de race in diezelfde bocht ook hard verdedigde tegen zijn rivaal. Hamilton viel door de verdedigende actie van Verstappen weer terug tot achter Lando Norris, maar had wel Carlos Sainz al te grazen.

Ontevreden over strategie

In de eerste stint waren er weinig inhaalacties, maar Hamilton kreeg wel een goede kans om de geüpgradede RB20 van dichtbij te bestuderen. 'Ik kon hen bijhouden, of in ieder geval Max in die eerste stint. Ik pushte niet eens zo hard, dus toen dacht ik wel: wauw, dit zou nog best wel eens wat kunnen worden', deelt Hamilton over de strijd met de top drie.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hamilton geeft fout deels toe: 'Ik wilde verdedigen, maar ik was te laat'
Hamilton zat op de eerste rij bij de start.

Uiteindelijk bleef McLaren buiten bereik, en Hamilton wijt dat deels aan de strategie van Mercedes. 'We stopten te vroeg, en daarna hadden we constant een bandenverschil met de anderen', zo was hij juist niet blij met de undercut op Verstappen. 'Dat betekende dat mijn volgende twee stints veel te lang waren. De harde banden waren rampzalig voor mij: minder grip en meer bandenslijtage, wat heel vreemd is voor een harde band. Het was echt een hele slechte band.' Mercedes had twee sets van de harde band naar de race meegenomen, en het team voorzag Hamilton ook in de laatste stint van het hardste rubber.

Bekent Hamilton schuld?

Na de race moesten Hamilton en Verstappen nog naar de wedstrijdleiding om verantwoording af te leggen over hun rol in de clash aan het einde van de race, waarbij de Red Bull van Verstappen even letterlijk vleugels kreeg. 'Hij was echt enorm veel sneller, vooral in de laatste sector. Hij was zoveel sneller op het rechte stuk en richting de eerste bocht, en hij remde ook later. Ik wist dat hij op een gegeven moment wel zou proberen om me in te halen, en daar waarschijnlijk ook in zou slagen', verwachtte Hamilton.

'We haalden een achterblijver in, waarna ik terugging naar links', zo omschrijft de Mercedes-coureur de ronde van het incident. 'Toen zag ik dat hij hard inliep, dus ik wilde verdedigen, maar ik was al te laat. Ik hield dus mijn lijn, en hij verremde zich en stuurde niet meer in omdat hij zich verremde, en toen vloog hij over mijn rechtervoorwiel.' Verstappen ontsnapte zonder serieuze schade, en kwam nog als vijfde over de streep.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws