Er zit een duidelijk verschil tussen de top-vijf van de Formule 1 en de onderste vijf teams. Dat maakt het lastig om punten te behalen. Volgens Haas-teambaas Günther Steiner is het nu te laat om nog veel aan de auto te veranderen in een poging om competitiever te worden, maar kan er wel veel gewonnen worden met de bandenstrategie. 'Als dat goed gaat, zijn wij bijvoorbeeld net zo snel als Alpine', stelt hij tegenover Auto, Motor und Sport.
Er is een duidelijke splitsing op het moment binnen de Formule 1. De top-vijf is lastig bij te houden voor de achterste vijf teams. Het lijkt er bijna op alsof de onderste vijf teams alleen aanspraak maken op punten als er fouten worden gemaakt door een team uit de top-vijf. Tot nu toe hebben ze geluk gehad, want in Bahrein waren er twee open plekken in de top-tien en in Jeddah was er één plek.
Goed bandenmanagement moet punten brengen
Haas, McLaren, Alfa Romeo, AlphaTauri en Williams weten dus al voor de start dat er weinig te halen valt. Tijdens het openingsweekend ging het erg goed voor Alfa Romeo, die met een achtste plek van Valtteri Bottas meteen vier punten binnensleepte. Williams en Haas hebben beide één WK-punt gewonnen, door een tiende plek van Alexander Albon in Bahrein en een tiende plek van Kevin Magnussen in Jeddah. McLaren en AlphaTauri zijn nog puntloos.
Haas gelooft dat de punten vooral te winnen zijn op bandenmanagement. Het blijkt dat andere teams in de paddock daar nog wel moeite mee hebben. Zo behaalde Magnussen bijvoorbeeld in Jeddah de tiende plek door een fraaie inhaalactie op AlphaTauri-coureur Yuki Tsunoda, maar werd dat onder andere mogelijk gemaakt doordat zijn banden minder versleten waren dan die van de Japanner. Toch waren de banden van Magnussen negen ronden ouder.
Steiner: 'Elk punt is zijn gewicht in goud waard'
Het is een bekend probleem voor Haas, want in 2022 was de zware bandenslijtage de grootste valkuil van het team. De focus ligt dus nu vooral op het bandenmanagement en dat werpt zijn vruchten af. 'In één ronde kunnen we net zo snel zijn als Alpine', stelt teambaas Steiner, die tot nu toe twee sterke kwalificatiesessies heeft gezien. 'We hebben aangetoond dat allebei de coureurs Q3 kunnen halen.'
De Haas-bolide doet dan misschien onder voor de top-vijf als het op tempo aankomt, toch kan er nog veel gewonnen worden met de juiste bandenstrategie, meent Steiner. 'Kijk maar naar Ferrari, die verliezen het op de banden', meent de Italiaan. 'Het DNA van de auto kan niet meer veranderen, maar dat betekent niet dat er niets meer te winnen valt. Het is krap in het tweede deel van het veld en elk punt is zijn gewicht in goud waard. Daar blijven we voor strijden', aldus Steiner.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties