Grote update voor Alpine op Spa-Francorchamps: 'Zoveel upgraden als we kunnen' Formule 1
Formule 1

Grote update voor Alpine op Spa-Francorchamps: 'Zoveel upgraden als we kunnen'

Grote update voor Alpine op Spa-Francorchamps: 'Zoveel upgraden als we kunnen'

Alpine gaat nog voor het ingaan van de zomerstop een grote update doen. De Franse renstal zal tijdens de Grand Prix van België op Spa-Francorchamps een nieuwe vloer brengen. Een week eerder, als er wordt geracet op de Hungaroring, komen er ook al wat kleinere onderdelen voor de auto van de Franse renstal. Alpine moet wel snel keuzes gaan maken tussen de huidige bolide en de auto van volgend jaar vanwege de testrestricties voor de aerodynamica.

Alpine is net als de meeste teams in het middenveld redelijk wisselvallig dit seizoen. Esteban Ocon stond nog op het podium in Monaco, maar in de afgelopen drie races scoorde het team in totaal maar vijf punten. Na de harde woorden van CEO Laurent Rossi leek het dus even beter te gaan met de Franse renstal, maar die vorm heeft het team niet op consistente wijze weten vast te houden. Voor een team dat vorig seizoen op de vierde plek eindigde in het constructeurskampioenschap, is dat niet ideaal.

Nu lijken de plekken vlak achter Red Bull Racing door steeds meer teams opgevuld te kunnen worden. Alpine gaat dan ook met een grote update komen voor de zomerstop. 'Onze upgrades hebben dit jaar gewerkt en er komt nog een belangrijke aan voor de pauze', zegt Szafnauer bij Autosport. 'Ik hoop dat die ook zal helpen, waardoor er weer een wisseling in de relatieve competitiviteit teweeg wordt gebracht. Dus ja, ik kijk uit naar onze volgende upgrade. Er is een upgrade in Hongarije, maar niet zo groot. Dan is er een vloer in Spa.'

Szafnauer: 'Inspanningen gaan nog steeds naar 2023-auto'

Om de inconsistentie voor de toekomst te kunnen voorkomen, zou het team al kunnen kijken naar de auto voor 2024. Alpine is al bezig met de auto van volgend seizoen, maar Szafnauer stelt dat het team nog voldoende financiële ruimte heeft om aan de huidige auto te werken. Het is wat krapper als het aankomt op de testen in de windtunnel. 'Het moet een strategische beslissing zijn over wat we blijven doen. Maar op dit moment zijn de meeste inspanningen nog steeds gericht op de auto van 2023, niet op die van 2024. Ik ben altijd voor het upgraden van de auto zoveel als we kunnen.'

Betrouwbaarheidsproblemen hoog op agenda Alpine

Toch zijn er ook andere zorgen voor het team van Alpine. Het raceweekend op Silverstone verliep niet vlekkeloos qua snelheid, maar ook niet qua betrouwbaarheid. Ocon moest zijn race al vroeg staken door een probleem met de hydraulica. Aangezien het geen onderdeel van Renault zelf is, zijn er dus discussies die gevoerd moeten worden met de leverancier. 'Het is een onderdeel dat we kopen en dit onderdeel is meestal behoorlijk robuust en faalt zelden. Dit keer zat er een lek in', aldus Szafnauer tegenover RaceFans. In Bahrein was het ook Ocon die uitval met door een lek in de hydraulica.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws