Geen reden tot juichen voor Red Bull-concurrentie: kleiner gat in GP Australië te verklaren door externe factoren Formule 1
Formule 1

Geen reden tot juichen voor Red Bull-concurrentie: kleiner gat in GP Australië te verklaren door externe factoren

Geen reden tot juichen voor Red Bull-concurrentie: kleiner gat in GP Australië te verklaren door externe factoren

Red Bull Racing kent een dominante start van het huidige Formule 1-seizoen, maar de dominantie die de Oostenrijkse renstal in de eerste twee races op de mat legde, was niet terug te zien in Australië. De gaten naar de verschillende concurrenten waren een stuk kleiner, maar dat lijkt slechts incidenteel te zijn. De karakteristieken van het Albert Park Street Circuit waren namelijk in het voordeel van de concurrenten van Red Bull. Bovendien speelde bandenslijtage geen rol op het nieuwe asfalt, waardoor de sterke punten van de RB19 niet naar boven kwamen.

Tijdens de Grand Prix van Australië waren de gaten tussen de renstallen niet zo groot als in de eerste twee races van het seizoen. In de kwalificatie is het normaal dat de gaten tussen de teams een stuk kleiner zijn, aangezien de extra grip door de nieuwe banden ervoor zorgen dat de zwakke plekken gemaskeerd zijn. Max Verstappen was wel duidelijk de snelste op de zaterdag. 'De voorsprong zou groter zijn geweest als de wereldkampioen zijn banden in het optimale werkvenster had kunnen brengen, wat Mercedes-coureur Russell wel lukte', schrijft Auto, Motor und Sport.

Albert Park Street Circuit speelt Red Bull-concurrenten in de kaart

De verwachting was dat Verstappen tijdens de race aan de horizon zou verdwijnen, maar na een slechte start moest de Nederlander zijn weg naar voren zien te vinden. De coureur van Red Bull wist de leiding te pakken in de twaalfde ronde en vanaf dat moment controleerde hij de race. Desondanks was de delta per ronde lager dan verwacht. 'Het circuit was meer in het voordeel van de langzamere auto's. Er zijn slechts een paar langzame bochten op het circuit in Albert Park sinds de renovatie vorig jaar. Het is een simpele regel in de autosport: je verliest de meeste tijd in langzame bochten, omdat je daar de langste tijd doorbrengt.'

Dan lijkt het vooral een mysterie waarom Red Bull op het Jeddah Corniche Circuit wel uiterst dominant was. Vooral toen Verstappen druk uitoefende op teamgenoot Sergio Pérez waren de twee coureurs een flinke klap sneller dan de concurrentie, ondanks dat het circuit in Saoedi-Arabië vooral bestaat uit hogesnelheidsbochten. 'In Saoedi-Arabië zijn er echter 13 meer bochten waarbij neerwaartse druk het verschil kan maken. Bovendien is de baan bijna een kilometer langer.'

Zwakke punten Red Bull-concurrentie kwamen niet naar boven

De karakteristieken van de baan speelden de concurrentie van Red Bull dus in de kaart. De omstandigheden in Melbourne waren nog een extra steuntje in de rug. 'Koele temperaturen en een glad asfalt brachten het veld dichter bij elkaar. Er was geen risico op oververhitting van de banden in Australië. De slijtage was minimaal. Op dit gebied hoefden de coureurs niet zo veel te vertragen als bijvoorbeeld in Bahrein. Hoe meer de banden slijten, hoe meer de sterke en zwakke punten van een auto naar voren komen. Daarom liep de voorsprong van Red Bull op in Bahrein naarmate de stints langer duurden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws